De Model S en Model X van Tesla zijn al ruim tien jaar op de markt. Hoe ziet de toekomst eruit voor die voertuigen?
De feiten: Er worden minder wagens (Model S en Model X) geproduceerd.
- In 2022 werden 71.000 stuks van de Model S (een sedan) en de Model X (een SUV) geproduceerd, volgens de kwartaalcijfers van Tesla.
- Dat is een scherpe daling ten opzichte van 2017, toen Tesla nog meer dan 100.000 exemplaren produceerde – een cijfer dat toen 33 procent hoger lag dan in 2016.
- De productie van de Model 3, die kleiner en half zo duur is als de Model S, was toen nog maar net begonnen. Maar die nam snel toe: in de loop van 2022 produceerde Tesla in totaal 1,3 miljoen stuks van Model 3 en Model Y (een kleinere SUV die de helft goedkoper is dan de X).
- De twee topmodellen zijn nu goed voor slechts 5,5 procent van de productie.
Einde verhaal?
Terugblik: Een baanbrekend voertuig.
- Toen de Model S zo’n tien jaar geleden uitkwam, was dat een revolutie. Bekroond door vakbladen als de auto van het jaar: hij was ruimer, krachtiger, sneller, comfortabeler en had geheel nieuwe technologie, aldus CNN Business.
- Maar sindsdien is de kwaliteit van de auto afgenomen. Dat zegt Jake Fisher, auto-expert voor Consumer Reports, een Amerikaanse organisatie die producten test. “Het comfort is omlaag gegaan ten gunste van de prestaties”, beweert hij. “Hij gaat sneller, maar hij rijdt slechter en maakt meer lawaai.”
- Dit in tegenstelling tot vroeg: toen de Model S werd uitgebracht, bejubelde de organisatie hem als “de best geteste wagen ooit.”
De essentie: Nu rijst de vraag is de Model S nog een lang leven beschoren.
- De productiecijfers dalen elk jaar en de kwaliteit zou te wensen overlaten.
- Anderen wijzen ook op de leeftijd: bij andere merken is de levensduur van de modellen veel korter. Na een bepaald aantal jaren wordt minstens één nieuwe versie geproduceerd.
- Bovendien wordt binnenkort een nieuw model gelanceerd: de Cybertruck. Het valt nog te bezien of de productie van dit voertuig ten koste zal gaan van de twee oudere topmodellen en of de productiecijfers verder zullen dalen.
- Maar ondertussen leveren de twee modellen nog steeds geld op voor Tesla. Voorlopig moeten ze in de catalogus blijven, want de fabrikant verlaagt de prijzen van de andere twee voertuigen (wat de marges aantast) en de Cybertruck levert nog geen geld op.
- En als de Cybertruck, Model 3 en Y het enige zijn dat overblijft, mist de catalogus van Tesla ook een sedan en SUV van topklasse. Het zou dus ook kunnen dat Tesla nieuwe versies van deze modellen ontwikkelt.
(ns)