Het Tesla Model 3 van Tesla zal zich het voorbije jaar tot populairste elektrische wagen op de Europese markt kronen. Dat blijkt uit een rapport van consulent Jato Dynamics, gebaseerd op de verkoopcijfers over de eerste elf maanden van het voorbije jaar.
Jato Dynamics berekende dat de Tesla in Europa van januari tot november vorig jaar 112.687 exemplaren van zijn Model 3 op de markt kon zetten. Daarmee had het Model 3 het Europese marktleiderschap in de verkoop van elektrische wagens sterk in handen.
Voorsprong
Die positie zal het Model 3 de laatste maand van het jaar niet meer hebben afgestaan. De ID 3 van Volkswagen eindigde na elf maanden met 62.467 verkochte exemplaren op de tweede plaats, gevolgd door de Renault Zoe, die tijdens diezelfde periode 60.362 wagens aan de man kon brengen.
In de maand september voerde het Model 3 ook al de Europese ranglijst voor de volledige autoverkoop aan. Daarmee werd de wagen de allereerste elektrische auto in de geschiedenis die een dergelijke prestaties kon laten optekenen.
Het Model 3 toonde zich daarbij populairder dan de reguliere bestsellers met verbrandingsmotoren, zoals de VW Golf en Renault Clio.
De cijfers tonen tevens aan dat Tesla ook bij de merken de Europese ranglijst met elektrische voertuigen zal aanvoeren.
Dat is niet alleen aan de dominantie van het Model 3 te danken, want ook de verkoop van het Model Y zit in een stijgende lijn. Tijdens de eerste elf maanden van het voorbije jaar werden in Europa van het type 18.036 exemplaren verkocht.
Marktaandeel
In november waren emissiearme voertuigen – elektrische, plug-in hybride en hybride modellen – goed voor 26 procent van de Europese autoverkopen, tegenover 12 procent een jaar eerder en slechts 5 procent drie jaar geleden.
Jato merkt op dat de autofabrikanten de verkoop van elektrische wagens steeds meer proberen te stimuleren. Die strategie moet hen helpen hun emissiedoelstellingen halen en moet hen toelaten boetes te vermijden.
De voorbije periode hebben ze immers prioriteit gegeven aan de verkoop van duurdere wagens. Die sector levert immers grotere winstmarges op, maar veroorzaakt ook hogere emissies.
“Wie in de huidige omgeving een nieuwe auto wil kopen, zal gemakkelijker tussen de elektrische wagens zijn gading kunnen vinden”, benadrukt Felipe Munoz, analist bij Jato Dynamics. “Er is in de sector immers een groot scala aan aanbiedingen en incentives beschikbaar.”
(am)