Mode
Italiaanse luxemerken onder vuur: arbeidsuitbuiting en transparantie aan de kaak
Key takeaways Italiaanse luxegoederen onder de loep In Genève protesteerden arbeidsmigranten uit Toscane, de beroemde leerproductieregio van Italië, voor de winkel van Montblanc onder het scanderen van “Made in Italy: shame in Italy”. Deze arbeiders, vergezeld door Italiaanse en Zwitserse vakbondsfunctionarissen, beschuldigden Montblanc ervan het contract met Z Production, een Chinese aannemer uit Toscane, te […]
Pierre Cardin werkt samen met Europees Ruimteagentschap ESA om trainingspakken voor de maan te ontwerpen
Key takeaways Pierre Cardin, het gerenommeerde modehuis, heeft zijn krachten gebundeld met het Europees Ruimteagentschap ESA om trainingspakken te ontwerpen voor Europese astronauten die op verkenning gaan naar de maan. Bij deze samenwerking staan esthetiek, functionaliteit en technische expertise voorop. De op de ruimte geïnspireerde outfits zijn ontworpen om de omstandigheden op de maan te […]
Zara breidt tweedehands kledingservice uit naar VS: afval verminderen met tweedehands
Key takeaways Zara breidt haar service voor tweedehands kleding uit naar de Verenigde Staten. Het ‘Pre-Owned’ platform, dat al beschikbaar is in 16 Europese landen, zal klanten in staat stellen hun tweedehands kleding te verkopen, te repareren of te doneren. Dit initiatief past in de strategie van Zara om afval te verminderen en de levensduur […]
Dolce & Gabbana’s operationeel verlies bedraagt 13 miljoen euro temidden van vertraging luxemarkt
Key takeaways Dolce & Gabbana’s operationeel verlies groeide tot 13 miljoen euro in het boekjaar dat eindigde in maart, als gevolg van toegenomen investeringen in de fysieke en schoonheidsafdelingen. Het voorgaande jaar was het operationele verlies 1 miljoen euro. De beslissing van het bedrijf om zijn cosmeticadivisie in eigen beheer te nemen droeg bij aan […]
Burberry worstelt: luxe modemerk staat voor uitdagingen bij afnemende vraag
Key takeaways De uitdagingen voor Burberry Het Britse luxemerkenmerk Burberry staat op het punt om na 15 jaar de FTSE 100 te verlaten vanwege strategische misstappen en een zwakke vraag vanuit China. De aandelenkoers van het bedrijf is het afgelopen jaar met ongeveer 70 procent gedaald, wat heeft geleid tot een marktkapitalisatie van 2,3 miljard […]
Aston Martin en Hugo Boss verenigen zich voor exclusieve modecollectie
Voor het eerst heeft de Duitse ontwerper Hugo Boss zijn visie gecombineerd met die van luxe automerk Aston Martin om een unieke capsulecollectie te creëren. De collectie bestaat uit een complete garderobe, tot leven gebracht door Formule 1-piloot Fernando Alonso, die de nadruk legt op natuurlijke tinten en casual chic design. De samenwerking tussen Hugo […]
Vinted Fashions: een aandelenverkoop van 500 miljoen dollar die de waarde op 5 miljard dollar kan brengen
Vinted, Europa’s grootste online marktplaats voor tweedehandskleding, heeft een aandelenverkoop gelanceerd die het bedrijf zou kunnen waarderen op maar liefst 5 miljard dollar. Het platform begon eerder deze maand investeerders te polsen over een secundaire aandelenuitgifte, zo lezen we op Sky News. Het bedrijf heeft opties onderzocht om een deel of alle aandelen te verkopen, […]
Aandelen Deckers Outdoor stijgen nu bedrijf inzet op verkoop van Hoka en UGG schoenen tegen volle prijs
Deckers’ aandelen zijn met maar liefst 17 procent gestegen, nadat het bedrijf had ingezet op de verkoop tegen volle prijs van de populaire Hoka hardloopschoenen en UGG laarzen. Deze stap heeft de verwachtingen voor de jaarlijkse winstverwachting verhoogd. Hierdoor stegen de aandelen naar een hoogste punt in een maand tot 980 dollar. De stijging in […]
Bekend modemerk Zilton overgenomen door L&V Fashion
L&V Fashion heeft het bekende mannenmodemerk Zilton overgenomen van de Duror Fashion Groep. Met deze stap wil L&V Fashion de toekomst van Zilton veiligstellen en zijn eigen positie in de Belgische mode-industrie versterken. Wat voorafging: Het kledingmerk Zilton was voorheen onderdeel van de Duror Fashion Group, die eind juni failliet ging. Naast Zilton behoorden ook […]
Recycling en AI: de toekomst van badmode
De zomer staat voor de deur en velen van ons zoeken ontspanning aan het strand of bij het zwembad. Maar terwijl we genieten van onze favoriete zwemkleding, is het cruciaal om stil te staan bij de impact van onze keuzes op het milieu. Tweedehands zwemkleding, gerecycleerde badmode en AI zijn de toekomst. Volgens duurzaamheidsexpert Jemma […]
Modeontwerper Dries Van Noten stopt als directeur van eigen merk
Dries Van Noten (65) maakt een einde aan zijn modecarrière bij zijn eigen merk, dat laat hij weten via Instagram. Na 38 jaar in de modewereld te zitten, komt er een einde van een tijdperk voor de Antwerpse ontwerper. Eind juni stapt hij definitief uit zijn functie. De afgelopen maanden is er volgens marktbronnen al […]
Adidas en Nike brengen ‘virtuele kleding’ uit
‘Virtuele kleding voor nieuwe realiteiten’, schermt Adidas op zijn site bij de aankondiging van zijn nieuwe kledinglijn. Deze bestaat enkel voor identiteiten en karakters in virtuele werelden. Concurrent Nike opende net een designstudio waar fans hun eigen virtuele kleding kunnen maken en verhandelen. Zestien stuks kleding, obscuur gevormde kleurrijke jassen, liggen sinds kort in de schappen […]