De vier mobiliteitsministers van ons land zaten afgelopen dinsdag samen voor een interministeriële conferentie. Tijdens die ontmoeting hebben ze onder meer een ‘pay-as-you-go-systeem’ (PAYG) besproken. Dat moet het voor reizigers eenvoudiger maken om met verschillende vervoersmaatschappijen te reizen.
Key takeaways
- België wil reizigers met één ticket gebruik laten maken van trein, tram en bus zonder dat ze extra kosten moeten betalen.
- Voorts willen de mobiliteitsministers dat de openbaarvervoersmaatschappijen de harmonisatie van tariefstructuren en commerciële voorwaarden onderzoeken.
- Ons land laat zich inspireren door Zwitserland, waar de dienstregelingen van alle vervoersmaatschappijen op elkaar zijn afgestemd.
In het nieuws: De Belgische mobiliteitsministers willen dat reizigers met één vervoerbewijs gebruik kunnen maken van de verschillende vervoersmaatschappijen. Dat schrijft het persagentschap Belga.
- “De ministers zijn het erover eens dat reizigers geen extra kosten mogen maken wanneer ze van vervoermiddel veranderen”, klinkt het in hun persbericht van maandag
- Voorts willen ze dat de openbaarvervoersmaatschappijen de harmonisatie van tariefstructuren en commerciële voorwaarden onderzoeken. Dat moet het voor de reizigers gemakkelijker maken om een beroep te doen op verschillende vervoersmiddelen.
- De vier ministers, Jean-Luc Crucke (federaal), Annick De Ridder (Vlaanderen), François Desquesnes (Wallonië), en Elke Van den Brandt (Brussel), vroegen de operatoren om tegen de lente van 2026 een concreet voorstel uit te werken. Dat voorstel moet een “duidelijke architectuur, een begroting en een tijdschema voor de invoering van het PAYG-systeem” bevatten. Crucke wil tegen 2029 een geharmoniseerd systeem uitrollen.
Openbaar vervoer naar het Zwitserse voorbeeld
Opgemerkt: De ministers laten zich inspireren door het Zwitserse model. In dat land kunnen reizigers met één ticket en één reisschema van punt A naar punt B reizen. De dienstregelingen van alle vervoersmaatschappijen, waaronder trein, tram en veerboot, zijn op elkaar afgestemd. Zo komen de treinen zowat gelijktijdig aan in de grote knooppuntstations, waar de aansluiting zo goed als altijd is gegarandeerd.
- “De eenvoud van het systeem trof me”, zegt Crucke in een gesprek met De Standaard. “In het federaal georganiseerde Zwitserland – waar 26 kantons een grote mate van autonomie genieten – opereren zo’n 250 publieke en private vervoersmaatschappijen. Dan moet een dergelijk integratie ook mogelijk zijn in ons land, met vier operatoren.”
- Niet toevallig was Helmut Eichhorn, de directeur van Alliance SwissPass, ook aanwezig tijdens de interministeriële conferentie. Die organisatie waakt er over de harmonisatie van de tarieven van het Zwitserse openbaar vervoer.
- “Het openbaar vervoer nemen moet minstens even eenvoudig zijn als de auto gebruiken”, zegt Eichhorn. Hij voegt eraan toe dat de Zwitserse vervoersmaatschappijen al 170 jaar bij wet verplicht zijn om samen één ticket aan te bieden voor de hele reis.
- “De Zwitserse operatoren leggen nu al vast op welke thema’s ze voor 2035 willen werken”, aldus Eichhorn.
- De ambitie om te streven naar een Zwitsers model is niet nieuw, weet De Standaard. Crucke nam ze op in zijn beleidsverklaring. Maar ook zijn voorganger, Georges Gilkinet (Ecolo), wilde de mosterd in Zwitserland halen, terwijl de N-VA het Alpenmodel vier jaar geleden nog naar voren schoof om de Belgische spoorwegen te regionaliseren.
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


