Mobiliteitsbudget wint aan populariteit, maar werknemers gebruiken het voornamelijk voor afbetaling lening of huur

Meer en meer werknemers ruilen hun bedrijfswagen in voor een mobiliteitsbudget, leert een analyse van het hr-bedrijf SD Worx. Het blijft weliswaar een beperkt fenomeen. Wie toch kiest voor zo’n budget, gebruikt het om de woonlening of huur te betalen.


Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Waarom is dit belangrijk?

Het mobiliteitsbudget bestaat begin volgende maand vijf jaar. Dat budget werd destijds gelanceerd om werknemers aan te zetten hun bedrijfswagen in te ruilen voor duurzame alternatieven, zoals een trein- of busabonnement. Het is ook mogelijk om het mobiliteitsbudget te gebruiken om een hypothecaire lening of de huishuur te betalen

In het nieuws: Het mobiliteitsbudget wint beetje bij beetje aan populariteit.

  • Het aandeel werknemers met een mobiliteitsbudget is in 2023 opnieuw verdubbeld van 0,2 in 2022 naar 0,4 procent. Dat blijkt uit de analyse van SD Worx bij meer dan 36.000 werkgevers en meer dan 1,1 miljoen werknemers.
    • “Na een eerder bescheiden start, zien we het enthousiasme langzaam maar zeker toenemen”, aldus Veerle Michiels, mobiliteitsexpert van SD Worx. “Het is aan de werkgever om zijn werknemers de mogelijkheid te bieden de bedrijfswagen in te ruilen voor een mobiliteitsbudget. Voor organisaties met veel functiewagens is dit echter minder een optie. Werknemers die kiezen voor het mobiliteitsbudget, hebben hun wagen vaak niet nodig voor klantenbezoek: ze kunnen pas voor meer duurzame opties kiezen als ze op het eind van hun lease termijn komen. Deze factoren verklaren de eerder gestage groei.”
  • Het mobiliteitsbudget is vorig jaar met 30 procent toegenomen tot 7.800 euro.
    • De werkgevers moeten daarbij rekening houden met enkele absolute grenzen. In 2023 moest het budget minstens 3.000 euro en maximaal 6.000 euro bedragen. Dit jaar worden die grenzen geïndexeerd.
  • Het inruilen van de bedrijfswagen heeft nu het meeste succes bij medewerkers tussen 25 – 35 jaar.

Populair in Brussel

Details: SD Worx merkt op dat de Brusselse werkgevers (op basis van het aantal werkgevers per regio) het mobiliteitsbudget het snelst omarmen.

  • 3,5 procent van de Brusselse werkgevers geeft hun personeel de optie om een mobiliteitsbudget samen te stellen.
  • In Vlaanderen daalt dat cijfer tot 1 procent en in Wallonië tot 0,8 procent.

Afbetaling lening of huur afbetalen

Opgemerkt: De analyse van SD Worx toont ook aan dat het mobiliteitsbudget voornamelijk gebruikt wordt om de lening of huur te betalen.

  • “Dat is mogelijk voor wie binnen een straal van 10 kilometer van zijn vaste plaats van tewerkstelling woont. Maar ook voor wie meer dan 50 procent van thuis uit werkt”, verduidelijkt Michiels.
  • “In 2023 gebruikte 77 procent van de werknemers zijn mobiliteitsbudget voor huisvestingskosten. In 2021 ging dit nog om 45 procent van de werknemers, in 2022 om 52 procent”, voegt Audrey Stampaert, medeoprichter van het digitale hr-mobiliteitsplatform Mbrella, eraan toe. “Na huisvestingskosten wordt het meeste geld uitgegeven aan fietsen. Zowel aan fietsaankopen, abonnementen zoals Vélo, als aan deelfietsen openbaar.”
Meer