Mobiele telefoon is een onmisbare reisgezel geworden

De intrede van mobiele technologie heeft op het toerisme een grote impact gehad. Dat is de conclusie van een studie van het bedrijf AdColony, gespecialiseerd in mobiele reclame. Het onderzoek, gebaseerd op een enquête bij meer dan vierhonderd consumenten over de hele wereld, toont dat inmiddels bij een groot deel van de toeristische activiteit de mobiele telefoon voor de reiziger onontbeerlijk lijkt.

“Het toerisme is onder de invloed van mobiele technologie grondig veranderd,” benadrukt AdColony. “Wegenkaarten waren voor de reiziger lange tijd een onmisbare gezel. Benzinestations waren een vaste locatie om naar de juiste weg te vragen. Dat alles is door de opkomst van de mobiele telefoon echter compleet verdwenen.”

“De impact van de technologie op het toerisme is in werkelijkheid echter nog veel groter. Ook bij de voorbereiding van zijn reis doet de toerist immers vaak op de mobiele telefoon beroep. De smartphone blijkt bovendien op de plaats van bestemming eveneens dikwijls een bijzonder nuttig hulpmiddel.”

Sociale media

“De onderzoekers stelden vast dat 58 procent van de toeristen gebruikt maakt van mobiele technologie om hun verplaatsing te plannen,” aldus de onderzoekers. “Bovendien bleek 38 procent dat de technologie inschakelt om hotels en andere accommodaties te boeken. Op hun plaats van bestemming moet de smartphone 41 procent helpen interessante activiteiten te vinden.”

De onderzoekers merken nog op dat jongere reizigers sneller geneigd zijn om bij die activiteiten gebruik te maken van sociale media. In de leeftijdsgroep tussen vijfentwintig en vierendertig jaar doet 38 procent op sociale media beroep. In de categorie tussen vijfenzestig en vierenzeventig jaar bedraagt dat aandeel nog 10 procent.

Inmiddels moet men zelfs vaststellen dat 24 procent van de reizigers zich inmiddels zorgen maakt niet overal op zijn toeristische trajecten toegang tot mobiele netwerken te zullen hebben. Dat cijfer is zelfs met 7 procentpunt toegenomen tegenover twee jaar geleden.

Dat heeft volgens de onderzoekers wellicht te maken met de toenemende afhankelijkheid van de mobiele telefoon. Wel maakt men zich nog altijd grotere zorgen over de kwaliteit van de activiteiten die men op de plaats van bestemming krijgt aangeboden (44 procent). De algemene veiligheid (40 procent) en de auto (33 procent) blijven eveneens belangrijke bekommernissen.

Multitaskers

De onderzoekers kwamen verder tot de vaststelling dat ook videogames tijdens de reis een populair medium blijven. “In alle leeftijdsgroepen bleek bij de mobiele media een voorkeur voor games boven sociale media,” aldus het rapport. “Dit kan adverteerders eventueel een mogelijkheid bieden om gezinsleden van verschillende generaties tegelijkertijd te bereiken.”

De onderzoekers merken nog op dat millennials tijdens de reis grote multitaskers blijken. Op bepaalde ogenblikken zouden zij daarbij vier verschillende activiteiten combineren.

Meer