Minister Rob Beenders (Vooruit) pleit voor automatische terugbetaling bij afgeschafte vluchten

Minister Rob Beenders (Vooruit) pleit voor automatische terugbetaling bij afgeschafte vluchten
Rob Beenders (Vooruit) – Bron: JONAS ROOSENS/BELGA MAG/AFP via Getty Images

Minister van Consumentenzaken Rob Beenders (Vooruit) wil dat passagiers van afgeschafte vluchten automatisch een terugbetaling en een eventuele financiële compensatie krijgen. Dat verklaarde hij in de ochtendshow van Sven & Anke op JOE.


Key Takeaways

  • Minister van Consumentenzaken Rob Beenders (Vooruit) stuurt een brief uit naar alle luchtvaartmaatschappijen om hen beter te laten communiceren aan reizigers wat hun rechten zijn bij vertragingen of geannuleerde vluchten.
  • Daarnaast wil de minister ook in gesprek gaan met Europese Commissaris om financiële compensaties, waar je soms recht op hebt, automatisch te laten betalen.
  • Beenders deed die uitspraken op een dag dat er geen enkele vlucht vertrekt in het Belgische luchtruim door een vakbondsactie.

Wie in België het vliegtuig wil nemen maar te maken krijgt met een geannuleerde vlucht heeft recht op een alternatieve vlucht of een terugbetaling. Veel reizigers zijn daar echter niet van op de hoogte. Bovendien is de procedure om die terugbetaling aan te vragen niet voor iedereen even vanzelfsprekend.

“Is de staking of vertraging te wijten aan de luchtvaartmaatschappij zelf, dan heeft de passagier naast een alternatieve vlucht of een terugbetaling, ook recht op een financiële compensatie van 250, 400 of 600 euro, afhankelijk van de duur van de vertraging”, legt kersvers minister van Consumentenzaken Rob Beenders (Vooruit) uit. “Maar er zijn luchtvaartmaatschappijen die brieven meegeven aan hun reizigers met verkeerde informatie, in de hoop dat ze die financiële compensatie niet aanvragen.”

Compensatie

Om al die problemen uit de wereld te helpen, wil minister Beenders in gesprek gaan met de luchtvaartmaatschappijen. “Er vertrekt deze week nog een brief vanuit mijn diensten naar alle maatschappijen zodat ze beter communiceren naar de getroffen passagiers”, zegt hij. “Daarnaast gaan we ook in gesprek met de Europese Commissaris zodat de financiële compensatie, waar je recht op hebt, automatisch uitbetaald wordt. Zo moet je niet meer heel die procedure doorlopen om te krijgen waar je recht op hebt.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

02:00