Mini rust klassieke Coopers uit met elektrische motor

De Britse autobouwer Mini, onderdeel van de BMW Group, biedt zijn klanten de mogelijkheid om hun klassieke Cooper in een elektrische wagen te laten ombouwen. Het concept leunt volgens de constructeur sterk aan bij de origineel van het model, dat op het einde van de jaren vijftig van de voorbije eeuw door British Motor Company (BMC) op de markt werd gebracht.

“De Mini maakte destijds eveneens al in het midden van een oliecrisis zijn debuut”, voert de autobouwer aan. Ook toen al werd volgens de constructeur gedacht aan oplossingen om mensen en hun bagage met de kleinst mogelijke ecologische voetafdruk te vervoeren. “Dat is vandaag, in het kader van de klimaatverandering, opnieuw het geval”, luidt het.

Tweede leven

Er groeit bij het publiek al langer een interesse om wagens met een verbrandingsmotor van een duurzame krachtbron te voorzien. Op die manier kan aan deze oudere voertuigen immers een tweede leven worden aangeboden. Die interesse heeft nu ook de Britse autobouwer aangezet om een dergelijke ombouw in zijn pakket Mini Recharged aan een geïnteresseerd publiek aan te bieden.

Mini Recharged omvat bovendien een kwaliteitsgarantie die door de autobouwer wordt aangeboden. Elke wagen die is omgevormd, krijgt bij Mini ook een uniek identificatienummer. Het is niet bekend welk prijsticket aan het concept is gekoppeld.

Bij het ombouwen van de auto wordt de oorspronkelijke benzinemotor van de Mini Cooper vervangen door een elektrische krachtbron die een vermogen tot 90 kilowatt kan ontwikkelen. De motor wordt opgeladen met een batterij die een bereik van 160 kilometer heeft.

Volgens Mini slaagt de Cooper ook na de omvorming tot elektrische wagen erin om vanuit stilstand in negen seconden een snelheid van 100 kilometer per uur te ontwikkelen. 

Stadscentra

Mini wijst erop dat de omvorming tot elektrische wagen ook volledig omkeerbaar is. “De originele mechaniek van de wagen wordt opgeslagen en bewaard”, luidt het. “Op die manier is het mogelijk om de oorspronkelijke aandrijving later weer in de wagen te monteren, indien dat zou worden gewenst.”

Het is niet duidelijk of het programma gebruik maakt van componenten die voor de elektrische Mini SE werden vervaardigd of op andere oplossingen beroep wordt gedaan.

De Britse constructeur wijst erop dat de Mini Classic door de omschakeling naar een elektrische aandrijving opnieuw de toegang krijgt tot de stadscentra en andere zones die voorbehouden zijn aan wagens met beperkte emissies, zonder daarvoor een bijkomende heffing te moeten betalen, zoals dat in een aantal agglomeraties het geval is.

Verder wordt betoogd dat de wagen ook zijn oorspronkelijke registratie behoudt en dus niet opnieuw ingeschreven hoeft te worden.

Bij Mini halen elektrische modellen inmiddels 30 procent van de totale verkoop. Tegen eind dit decennium zal Mini nog uitsluitend elektrische wagens op de markt brengen.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20