Wie de afgelopen dagen naar de Instagram Stories van z’n vrienden heeft gekeken, heeft waarschijnlijk wel minstens één, maar waarschijnlijk tientallen, foto’s van huisdieren tegengekomen. Deze werden gedeeld met de sticker: “Wij zullen één boom planten voor elke foto van een huisdier”. De sticker werd miljoenen keren gebruikt, maar zullen er ook echt miljoenen bomen geplant worden?
Instagram is natuurlijk al jaren dé plaats bij uitstek om schattige foto’s van je huisdier te posten. De laatste dagen werden er enorm veel (meer dan 4 miljoen) foto’s van huisdieren gepost onder de belofte dat voor elke foto een boom geplant zou worden. Maar wie zit achter de actie en zullen de bomen er ook echt komen?
Wie zal de bomen planten?
Het bedrijf PlantATreeCo kwam gisteren naar buiten met een post waarin ze zeiden dat zij achter de actie zaten. “We postten de Story met de nieuwe ‘Add Yours’ functie als een leuke campagne om bomen te planten, terwijl je ook je geweldige huisdier kan tonen. We merkten meteen dat de post te groot zou worden en dat we niet genoeg middelen hadden om alle bomen te planten. Daarom verwijderden we de post 10 minuten later.”
Maar hoewel het bedrijf de post al na tien minuten verwijderde, ging hij toch een eigen leven leiden op Instagram, met meer dan 4 miljoen foto’s van huisdieren. Daarom wil het bedrijf nu toch iets doen. “We willen het bewustzijn dat met de campagne gecreëerd werd toch gebruiken. Daarom hebben we een inzamelactie opgezet.” De inzamelactie heeft ondertussen al meer dan 6.000 euro opgebracht van de 868.045,95 euro (1 miljoen dollar) dat het wil verzamelen om daadwerkelijk 4 miljoen bomen te planten. Het bedrijf vraagt ook aan Instagram om hun de credit voor de actie te geven.
Reactie Instagram
The Independent contacteerde Instagram over de actie. Daarbij liet het platform weten dat het een mooi voorbeeld is van de kracht van Instagram. “De ‘we planten een boom voor elke foto van een huisdier’-trend toont de kracht van de Instagram-gemeenschap om bewustzijn te creëren over belangrijke onderwerpen.”
Toch laat het ook weten dat het zelf niets te maken heeft met de actie. “Zoals alle andere ‘All Yours’-stickers, werd deze gemaakt door een onafhankelijk Instagramaccount en dus niet Instagram zelf. Het platform laat ook weten dat het er in de toekomst aan zal werken om altijd duidelijk te maken van wie een actie uitgaat.