Miljardair Mark Cuban: “TikTok is de toekomst van sportmedia”

Mark Cuban, eigenaar van de Amerikaanse basketploeg Dallas Mavericks, is ervan overtuigd dat TikTok mee gaat bepalen hoe we onze favoriete sporten volgen. “Korte video’s zijn de toekomst van sportmedia”, zei hij in een interview met de The Colin Cowherd Podcast, waarover CNBC bericht.

Cuban is ervan overtuigd dat TikTok een blijver is. Volgens hem kan het socialemediaplatform de manier waarop we sport beleven drastisch veranderen. Hij heeft het daarbij specifiek over het algoritme dat TikTok gebruikt. “TikTok gebruikt AI om je dingen te laten zien waarin je geïnteresseerd bent”, aldus Cuban. “Als mijn zoon en ik fan zijn van dunks van Luka Doncic, NBA-dingen en honden, gaan we daar een reeks video’s van te zien krijgen. Dat is de toekomst van sportmedia, want we gaan onze tieners niet zover krijgen om een volledige wedstrijd uit te kijken.”

Wedstrijdmomenten op maat

In het interview haalde hij honkbal, een sport met veel dode spelmomenten, aan als een voorbeeld. Hij stelde voor dat Major League Baseball een eigen versie van TikTok lanceert waarbij de fans enkel de spelmomenten uit de wedstrijd te zien krijgen van spelers of teams waar zij fan van zijn. Een honkbalwedstrijd kan al snel enkele uren duren.

Voor Cuban reikt de potentiële impact van het platform overigens verder dan de sportwereld. “Alle bedrijven kunnen veel leren van de manier waarop TikTok AI-algoritmen gebruikt om zijn klanten aan te spreken”, aldus de miljardair. “We kunnen het vergelijken met enkele decennia geleden, toen bedrijven zich moesten aanpassen aan het feit dat de computer een alledaags gebruiksvoorwerp was geworden.”

Belangrijk voor bedrijven

“Er zijn twee soorten bedrijven: zij die goed zijn in AI en alle anderen,” zei Cuban. “En je hoeft niet per se geweldig te zijn in AI om een bedrijf te beginnen, maar op een gegeven moment zul je het moeten begrijpen. Het is net als de begindagen van pc’s. Je hoefde niet goed te zijn met pc’s, maar het hielp om te netwerken. Later volgde het internet en dan het mobiel netwerk.”

Cuban heeft zelf bijna 660.000 volgers op TikTok. Hij had destijds naar eigen zeggen een profiel aangemaakt om te zien waar zijn kinderen naar keken. “Nu ben ik zelf een fervente gebruiker van de app”, klonk het.

(fjc)

Meer