Milieu-impact van cruiseschepen: actievoerders waarschuwen voor groeiend probleem

In slechts twee decennia is de omvang van cruiseschepen verdubbeld. Sommige schepen hebben nu wel 40 restaurants en zeven zwembaden aan boord. De cruise-industrie is aanzienlijk gegroeid: het aantal schepen is toegenomen van 21 in 1970 tot 515 nu. Deze snelle groei heeft geleid tot bezorgdheid over de impact van deze enorme schepen op het milieu.

Een hausse in cruiseschepen

De grootste schepen in 2050 zouden bijna acht keer zo groot zijn als de Titanic en bijna 11.000 passagiers vervoeren, volgens Transport and Environment (T&E). In januari van dit jaar vertrok ’s werelds grootste cruiseschip, de Icon Of The Seas. Dit reusachtige schip is vijf keer zo groot als de Titanic en heeft 40 restaurants, zeven zwembaden en 7.600 passagiers aan boord.

De vraag naar luxe cruises blijft hoog, met toeristen uit het Verenigd Koninkrijk en Ierland die vorig jaar 2,3 miljoen vakanties ondernamen, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 1,7 miljoen in 2022. Het Middellandse Zeegebied is de topbestemming, maar deze hausse gaat gepaard met aanzienlijke milieukosten, waaronder de uitstoot van broeikasgassen en lucht- en watervervuiling.

Schonere brandstoffen en belastingen

Campagnevoerders vragen mensen niet om te stoppen met vakanties op cruiseschepen, maar vragen de industrie om te pionieren met schonere brandstoffen en om de impact op het milieu te verminderen. Inesa Ulichina, verantwoordelijke duurzame scheepvaart bij T&E, benadrukte dat “de ‘cruisezilla’s’ van tegenwoordig de Titanic doen lijken op een kleine vissersboot.” Hoewel het onduidelijk is hoe groot deze schepen zullen worden, zijn er weinig technische redenen waarom ze niet verder kunnen groeien.

De industrie heeft al enige vooruitgang geboekt: ongeveer 38 procent van de schepen schakelt over van zware stookolie naar vloeibaar aardgas (LNG), dat schoner is. Dit draagt echter nog steeds bij aan klimaatverandering en de totale uitstoot is sinds 2019 met minstens 20 procent gestegen. Campagnevoerders roepen de industrie op om over te stappen op “e-fuels” – groene waterstof die kan worden geproduceerd met behulp van hernieuwbare energie en geen uitstoot heeft.

Naast het onderzoeken van schonere brandstoffen willen campagnevoerders ook een einde maken aan de vrijstellingen voor de luxe cruise-industrie van de meeste brandstofaccijnzen, vennootschapsbelastingen en consumentenbelastingen. Het invoeren van een belasting van €50 op een doorsnee ticket zou wereldwijd €1,6 miljard kunnen opleveren om klimaatmaatregelen over de hele wereld te financieren.

De Cruise Lines International Association (CLIA) heeft op deze zorgen gereageerd door te verklaren dat de industrie aanzienlijke bedragen investeert in de ontwikkeling van groene brandstoffen en overheden oproept om de overgang te steunen.

In het kort

  • De cruise-industrie is aanzienlijk gegroeid, met een toename van 250 procent in het aantal schepen sinds 1970.
  • De grootste schepen in 2050 zullen naar verwachting bijna acht keer zo groot zijn als de Titanic.
  • Campagnevoerders roepen de industrie op om te pionieren met schonere brandstoffen en de impact op het milieu te verminderen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.