Mike Bloomberg richt geheim digitaal bedrijf op om verkiezingscampagne te steunen

Amerikaans Democratisch presidentskandidaat Mike Bloomberg investeert miljoenen in een geheim digitaal bedrijf dat zijn verkiezingscampagne ondersteunt. Hawkfish, want zo heet het vehikel, heeft voormalige leidinggevenden van Facebook en Foursquare aan boord.

De Amerikaanse ex-burgemeester van New York richtte het bedrijf afgelopen lente op. Nog voor hij zich in de verkiezingsrace stortte, dus. ‘Hawkfish is de primaire aanbieder van digitale diensten’, vertelde de woordvoerster van de Bloomberg-campagne. ‘Het bedrijf biedt digitale advertentiediensten, zoals het maken en het plaatsen van reclame, maar ook de analyse ervan.’

Anti-Trump-advertenties

De hele operatie verloopt in het grootste geheim. Er is geen publieke website en er zijn geen andere linken te leggen tussen het bedrijf en de Democratische Partij in de Verenigde Staten. Wel is het duidelijk dat Bloomberg via Hawkfish huidig president Donald Trump het vuur aan de schenen wil leggen. De miljardair liet al weten dat hij meer dan 100 miljoen dollar zal uitgeven aan digitale anti-Trump-advertenties.

Onder de leidinggevenden van Hawkfish zijn twee relatief bekende personen terug te vinden. Enerzijds is er Gary Briggs, die jarenlang marketingtopman was bij Facebook. Hij liet onlangs op sociale media weten dat hij digitaal directeur geworden is bij ‘Mike Bloomberg 2020’. Anderzijds gaat het om Jeff Glueck, voormalig CEO van online platform Foursquare.

‘Geen rode vlag’

Hoewel het ongebruikelijk is om zelf een bedrijf op te richten ter assistentie van een presidentscampagne, schendt Bloomberg hiermee geen wetten van de Federal Election Commission (FEC). ‘Voorlopig merken we geen rode vlaggen op’, zegt een topman van de FEC. ‘Het lijkt ons wel belangrijk dat de campagne van Bloomberg eerlijke bedragen neertelt voor de goederen en diensten die Hawkfish levert.’

Dat laatste lijkt onwaarschijnlijk, omdat Hawkfish exclusief lijkt te werken voor de verkiezingscampagne van Bloomberg. Zo staan de vacatures voor Hawkfish, zoals een copywriter en een grafisch designer, te pronken op de campagnewebsite van Mike Bloomberg.

Geen accreditaties meer

Ongecontesteerd is de kandidatuur van Bloomberg overigens niet. De Amerikaan is ook eigenaar van het gelijknamig persbureau. Daar lieten ze weten ‘dat ze hem niet meer kritisch zouden onderzoeken’. De campagne van Trump reageerde daar furieus op, met de mededeling dat Bloomberg-journalisten geen accreditaties meer krijgen voor campagne-evenementen.

Eerder raakte ook al bekend dat de computersystemen van het persbureau gebruikers tijdelijk doorstuurden naar zijn campagnewebsite en woensdag bleek dat een onderaannemer gevangenen inzette om via telefoon mensen te overtuigen voor Bloomberg te stemmen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.