Heeft de uitbreiding van Apple naar de financiële sector Microsoft geïnspireerd? Het ziet ernaar uit ook al lijkt het langetermijndoel anders te zijn.
Het nieuws: Op 21 september wordt de Xbox Mastercard gelanceerd.
- Die kredietkaart wordt uitgegeven in samenwerking met Barclays US Consumer Bank en kan net als elke andere kaart worden gebruikt voor alledaagse aankopen.
- Microsoft vermeldt op zijn website dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor transacties.
- Voorlopig zal de kaart alleen de Verenigde Staten beschikbaar zijn, vergelijkbaar met de lancering van de Apple Card. Maar wie weet, kunnen we er op een dag ook van profiteren.
In detail: Profiteren is het juiste woord, want de Xbox Mastercard biedt de mogelijkheid om punten te verdienen bij elke aankoop.
- Deze punten kunnen vervolgens worden gebruikt om games en accessoires te kopen in de Microsoft Store.
- Microsoft richt zich met deze kaart dus op gamers.
- We herinneren nog even dat het bedrijf, ook al is de zaak nog niet afgerond, vorig jaar 69 miljard dollar op tafel legde om Activision Blizzard over te nemen.
- De Amerikaanse gigant merkt ook op dat gebruikers hun punten kunnen maximaliseren door aankopen te doen bij verschillende platforms, waaronder Xbox en Microsoft, maar ook bij partners zoals Disney+ of Netflix.
Waarom deze interesse in de financiën van hun klanten?
- Het lijkt nogal vreemd dat techreuzen als Apple en Microsoft zaken doen met financiële reuzen om bankproducten aan hun klanten aan te bieden.
- Maar het is des te verrassender dat Microsoft net nu deze stap zet. Bij Apple loopt niet alles volgens plan, met betrekking tot zijn spaarrekening.
- In het geval van de gamegigant kunnen we ons voorstellen dat Microsoft de loyaliteit van zijn klanten en gamers wil vergroten: het puntensysteem is een uitstekende manier om dit te bereiken.
- Het feit dat Big Tech geen kosten in rekening brengt, zou een aantal gamers over de streep kunnen trekken.
(nd)