Microchip van Bosch vergroot actieradius elektrische auto

Het Duitse technologieconcern Robert Bosch start volgend jaar de productie van een nieuwe generatie energie-efficiënte microchips voor elektrische wagens. Het materiaal zou het bereik van de voertuigen aanzienlijk moeten kunnen opvoeren. Daarmee hoopt de Duitse onderneming een oplossing te kunnen aanreiken voor een aantal barrières die de massale doorbraak van elektrische wagens afremmen.

‘De nieuwe chips gebruiken een ander basisproduct dan de traditionele halfgeleiders,’ zegt Harald Kröger, bestuurslid van Bosch. ‘Het materiaal wordt geproduceerd op basis van siliciumcarbide. Die stof is ontwikkeld om weerstand te bieden aan de hogere temperaturen en voltages die bij de elektrische wagens betrokken zijn.’

Belangrijke voordelen

Over drie jaar zou Bosch zijn nieuwe generatie halfgeleiders op de markt willen brengen. Bosch is momenteel al een toeleverancier van merken zoals Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz. Dat zijn autobouwers die hun portfolio’s elektrische wagens uitbreiden om hun marktpositie tegenover onder meer Tesla te versterken.

‘De halfgeleiders op basis van siliciumcarbide vergen een complexer productieproces dan de traditionele chips,’ erkent Kröger. ‘Het materiaal biedt echter belangrijke voordelen. Zo gaat er 50 procent minder energie in de vorm van warmte verloren. Uiteindelijk neemt het bereik van de wagen door het gebruik van siliciumcarbide met 6 procent toe.’

Dat groter bereik zal volgens Bosch een belangrijke troef zijn om de verkoop van elektrisch wagens te stimuleren. Het bedrijf wijst erop dat 42 procent van de consumenten momenteel de eventuele aankoop van een elektrische wagen afwijst wegens de beperkte actieradius en de vrees ergens onderweg zonder brandstof te vallen.

Investering

‘Autoconstructeurs zouden de grotere elektrische efficiëntie ook kunnen gebruiken om met een kleinere batterij te werken,’ zegt Christiaan Hetzner, Duits correspondent van Automotive News Europe. ‘Daarmee zou ook de prijs van de auto naar beneden kunnen worden gebracht.’

‘Omdat de microchips tevens hogere temperaturen kunnen verdragen, moeten de constructeurs ook minder complexe koelsystemen installeren. Ook dat betekent een verdere gewichtsbesparing en een reductie van de productiekost.’

‘Bosch is ervan overtuigd dat de bijkomende investering in siliciumcarbide zinvol is,’ betoogt Kröger. ‘We zijn ervan overtuigd dat de technologie dan ook een succes zal blijken te zijn.’

Het bedrijf investeert voor de productie van de siliciumcarbide-chips in zijn fabrieken in Dresden en Reutlingen. In Dresden is een investering van 1 miljard euro gepland. Dat is het grootste bedrag dat Bosch ooit in een individueel project heeft geïnvesteerd.

Meer