Metaverse: Duitse concurrentiewaakhond wapent zich nu al voor mogelijk antitrustgevecht met Meta

“Voor Meta gelden nieuwe regels”, meldt het Bundeskartellamt, de Duitse concurrentiewaakhond. Het moederbedrijf van Facebook en Instagram wordt voortaan scherper in het oog gehouden.

De Duitse toezichthouder heeft Meta formeel aangeduid als een bedrijf met “een verreikende marktoverschrijdende betekenis voor de concurrentie”. Een andere Amerikaanse techreus, Google, kreeg dat bijzondere statuut met een duur van vijf jaar, enkele maanden geleden ook al.

Het is niet zomaar een vrijblijvend begrip, want het geeft aan de concurrentieregulator bijkomende juridische middelen om in te grijpen en wijzigingen te eisen in de digitale ecosystemen van Google en nu ook Meta, mochten te veel diensten aan elkaar gekoppeld worden.

Ecosysteem

“Onze vaststelling stelt ons in staat om veel efficiënter op te treden tegen eventuele inbreuken op de mededingingsregels dan wij tot dusver hebben kunnen doen”, zegt voorzitter Andreas Mundt in een mededeling.

Hij voegt eraan toe dat Meta afzag van zijn recht om tegen die aanduiding in beroep te gaan, wat Meta ook bevestigde in een reactie. De techreus bleek het wel niet eens te zijn met de Duitse analyse over zijn grote marktmacht, wijzend op de concurrentie van diensten als TikTok en YouTube, maar wil er geen zaak van maken.

Het Bundeskartellamt maakte zelf de volgende illustratie van Meta’s ecosysteem:

Metaverse

De concurrentiewaakhond laat er weinig twijfel over bestaan de ambitieuze plannen van Mark Zuckerberg voor een metaverse, een allesomvattende online 3D-wereld, van zeer nabij in de gaten te zullen gaan houden.

Waarnemers fronsten al de wenkbrauwen bij de hoge commissies die Meta mogelijk gaat vragen voor verkopen binnen zijn metaverse. Gezonde concurrentie kan ook in het gedrang komen als Meta bijvoorbeeld de hardware (3D-brillen) en de software commercieel aan elkaar zou koppelen.

Er is een precedent. Het Bundeskartellamt voert al sinds 2020 een procedure tegen Meta omwille van de koppeling in de verkoop van 3D-brillen van Meta Quest (voorheen Oculus) met een account bij Facebook. “Het linken van VR-producten met het sociale netwerk zou verboden misbruik van een dominante positie door Facebook kunnen inhouden”, verklaarde Mundt toen.

(mah)

Meer