Meta verliest zijn dominantie over de markt voor GIF’s

Meta verliest zijn dominantie over de markt voor GIF’s
Meta-oprichter en CEO Mark Zuckerberg. (Getty Images)

De Britse antitrustautoriteit heeft besloten dat Meta de GIF-database en -zoekmachine Giphy moet verkopen.

Waarom is dit belangrijk?

Een GIF, ofwel graphics interchange format, is een bestandsformaat voor het opslaan van rasterafbeeldingen in digitale vorm. Hierdoor is het mogelijk om korte, geluidloze ‘video’s’ weer te geven als afbeelding. GIF’s zijn populair op sociale media en daarom cruciaal voor Meta.

De essentie: De Britse overheid ziet Meta’s aankoop van Giphy als een te krachtig instrument binnen de markt voor digitale reclame.

  • Meta kocht Giphy in 2020 voor 315 miljoen dollar.
  • De Britse Competition and Markets Authority (CMA) gaf vorig jaar aan dat de controle over Giphy Meta te machtig zou maken en de toegang tot GIF’s van concurrenten serieus zou belemmeren. Er werd een procedure opgestart tegen Meta.
  • Uiteindelijk besloot de CMA dinsdag dat de enige oplossing de verkoop van Giphy door Meta blijkt.
  • “Dit zal innovatie in digitale reclame bevorderen en er ook voor zorgen dat Britse gebruikers van sociale media blijven profiteren van de toegang tot Giphy”, klinkt het.

Hoe reageert Meta? De techgigant geeft zijn nederlaag toe.

  • Meta liet aan nieuwssite Quartz weten dat het de beslissing van de CMA respecteert en erkent als een finaal oordeel.
  • Het techbedrijf zal nu samenwerken met de CMA om zijn aandeel in Giphy af te bouwen.
  • Wel opvallend: Meta deelt nog een tik uit aan GIF’s, mogelijk om de nederlaag te verzachten. 
  • Het bericht aan Quartz vermeldt dat Meta beseft dat digitale cultuur razendsnel evolueert en meent dat jongeren nu vinden dat GIF’s “cringe” zijn, oftewel om van in elkaar te krimpen.

Strenger tegenover tech

  • Het is zeldzaam dat een buitenlandse autoriteit een fusie tussen twee Amerikaanse bedrijven blokkeert, maar de CMA toont zich in staat om in te grijpen waar de Britse markt dan ook enigszins betrokken is.
  • De beslissing van de CMA wijst ook op een steeds meer assertieve instelling van deze soort autoriteiten tegenover ‘Big Tech’.
  • Giphy zou wellicht nooit zo machtig geworden zijn onder de vleugels van Meta als Instagram, maar de Britse autoriteiten nemen schijnbaar liever het zekere voor het onzekere.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.