In een poging om meer transparantie te garanderen en gebruikers meer controle te geven, introduceert Meta een nieuw overzicht voor zijn platforms.
In het nieuws: Meta’s reactie op Duitse mededingingsbezwaren.
- Meta is van plan om een volledig nieuw overzicht voor Facebook- en Instagram-gebruikers te introduceren, volgens de Duitse mededingingsautoriteit, zoals gemeld door Reuters.
- Meta’s Account Centre zal gebruikers de mogelijkheid geven om ‘weloverwogen en vrij’ te beslissen of ze deze accounts afzonderlijk of samen willen gebruiken.
- Het vernieuwde accountoverzicht geeft gebruikers meer transparantie en controle over de functionaliteit van Meta’s diensten.
Onder de radar: Juridische gevechten en de interventie van het Hof van Justitie van de Europese Unie.
- In 2019 veroorzaakte het Duitse mededingingskantoor een juridische storm door te proberen te voorkomen dat Meta gegevens van gebruikers uit meerdere bronnen combineert zonder hun toestemming.
- Sindsdien zijn er meedogenloze juridische gevechten losgebarsten en er wordt reikhalzend uitgekeken naar de definitieve uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie, klaar om de fundamenten van deze zaak te doen wankelen.
- Geconfronteerd met de scherpe kritiek van het mededingingskantoor moest Meta zijn vorige plan, dat door deskundigen als gebrekkig en onduidelijk werd omschreven, herzien en grondig aanpassen om de consument evenwichtiger en transparanter te informeren.
- Meta zegt nu constructief samen te werken met de toezichthouder om de bezorgdheid weg te nemen en eerlijke concurrentie te bevorderen.
Dalende populariteit
De doelstelling: Meta bewaken als een bedrijf dat van belang is voor de concurrentie.
- Meta ligt onder een microscoop, nauwlettend in de gaten gehouden door de Duitse autoriteiten, die het beschouwen als een titaan van “cruciaal belang voor de concurrentie op alle markten”.
- De classificatie die de toezichthouder heeft toegekend, geeft hem uitgebreide bevoegdheden om de monopolistische macht van digitale bedrijven te controleren.
- Het waakzame oog van de Duitse autoriteiten op Meta laat zien hoeveel belang ze hechten aan de regulering van digitale bedrijven en bewijst de vastberadenheid om gezonde en eerlijke concurrentie te garanderen.
Tussen de regels: probeert Meta zichzelf te beschermen tegen de besmetting van de groeiende impopulariteit van Facebook op Instagram?
- Door het mogelijk te maken om gegevens van de twee sociale netwerken te scheiden, probeert het moederbedrijf misschien afstand te nemen tussen Instagram, dat veel populairder is bij de jongere generatie, en Facebook.
- Uit een onderzoek dat in augustus 2022 door het Amerikaanse onderzoekscentrum Pew Research Center werd gepubliceerd, bleek dat het percentage Amerikanen in de leeftijd van 13-17 jaar dat Facebook gebruikt, was gedaald van 71 procent in 2015 tot 32 procent in 2022.
- In de loop der jaren heeft Facebook te maken gehad met veel kritiek en controverses, waaronder problemen met privacy, veiligheid van kinderen en het onvermogen om een account te verwijderen zonder de inhoud handmatig te moeten verwijderen.
- Maar de kritiek op het sociale netwerk stelt ook dat het een platform is dat resoluut ouderwets is geworden in de ogen van jongere gebruikers, en overspoeld met ontijdige en opdringerige reclame voor anderen.
- Instagram groeide onder gebruikers tussen 13 en 17 jaar, van 52 procent naar 62 procent.
- Maar deze populariteit is relatief in vergelijking met de reus TikTok, de echte lieveling van de jongere generatie. De Chinese applicatie wordt “soms” gebruikt door 67 procent van de tieners in de Verenigde Staten, en “bijna constant” door 16 procent.
(nd/as)