De kettingmails uit het begin van de jaren 2010 die voorspelden dat Facebook betaald zou worden, hadden deels gelijk. Meta biedt inderdaad een abonnement aan om van het sociale netwerk en Instagram te genieten zonder advertenties.
In het nieuws: Meta lanceert zijn betaalde, advertentievrije aanbod in Europa.
- Zij die zich abonneren, worden niet langer blootgesteld aan advertenties, maar nog belangrijker, hun gegevens worden niet voor commerciële doeleinden gebruikt.
- Het abonnement is beschikbaar vanaf november.
De details: Net als bij het X-abonnement is het duurder om je te abonneren via een smartphone dan via de webversie van Facebook en Instagram.
- Via de webversie kost het abonnement 9,99 euro per maand.
- Op iOS en Android betaal je maandelijks 12,99 euro.
- Waarom zo’n verschil? Meta geeft aan dat dit is om de “kosten die Apple en Google in rekening brengen” te dekken.
- Beide bedrijven nemen een commissie op abonnementen die via de App Store en de Play Store worden afgesloten. Het verschil van 3 euro is dus bedoeld om deze commissie te dekken.
Meta geeft aan dat “het abonnement van toepassing is op alle Facebook- en Instagram-accounts die aan een gebruikersaccount zijn gekoppeld”. Het is dus verstandig om te controleren of jouw verschillende accounts correct zijn geregistreerd voordat je je abonneert.
- Merk op dat dit beleid alleen geldig is tot 1 maart 2024.
- Vanaf die datum worden “extra kosten van 6 euro per maand op het web en 8 euro per maand op iOS en Android in rekening gebracht voor elk extra account dat in het gebruikersaccount is vermeld”.
- Met andere woorden, als het idee je aanspreekt, wacht dan niet te lang met abonneren.
Ter herinnering: Het is al mogelijk om ongewenste berichten in uw nieuwsfeed gratis te verminderen. We leggen hier uit hoe je dat kunt doen.
Compensatie van inkomstenverlies
Meta rechtvaardigt het bestaan van dit abonnement door haar toewijding aan “het voldoen aan de evolutie van de Europese regelgeving”. Dit is een nauwelijks verhulde verwijzing naar de Digital Services Act en Digital Markets Act van de EU, die tot doel hebben “een veiliger digitaal domein te creëren waarin de fundamentele rechten van gebruikers worden beschermd en eerlijke mededingingsvoorwaarden voor bedrijven worden gecreëerd”. Maar wat heeft dit te maken met het invoeren van een betaalde formule?
- Met de inwerkingtreding van de DSA en de komende DMA kunnen gebruikers van Facebook en Instagram voorkomen dat de platforms gerichte advertenties laten zien.
- Dit kan allemaal worden gedaan vanuit het Accountbeheer, onder de sectie “Advertentievoorkeuren“.
- Gerichte advertenties vormen echter de belangrijkste inkomstenbron voor Meta.
- Het nieuwe abonnement dient in feite ter compensatie van het inkomstenverlies als gevolg van de DSA.
Let op: Ondanks dit aanbod blijft de socialemediagigant zich inzetten voor gratis diensten op internet. “Wij geloven in een gratis internet gefinancierd door advertenties en zullen mensen blijven voorzien van gratis toegang tot onze gepersonaliseerde producten en diensten, ongeacht hun inkomen”, aldus Meta.
(nd/ns)