We doen almaar vaker een beroep onze smartphone om onze gezondheid te monitoren en te bankieren. Toch willen we niet alles regelen of opvolgen via onze smartphone. Uit onderzoek van het adviesbedrijf Deloitte blijkt dat we niet staan te springen om de fysieke identiteitskaart in te ruilen voor een digitale versie.
Merendeel Belgen wil geen digitale identiteitskaart op smartphone

Waarom is dit belangrijk?
Een smartphone is meer dan toestel dat we gebruiken om te communiceren met vrienden en familie. Denk bijvoorbeeld aan de bankapplicaties waarmee je onder meer overschrijvingen kunt doen. Zelfs de overheid biedt via je smartphone allerhande diensten aan, waaronder de identificatie-app Itsme.In het nieuws: Deloitte peilt ieder jaar in zijn Digital Consumer Trends Report naar de technologiegewoonten van consumenten over heel Europa. Daaruit blijkt dat de Belg voor heel wat zaken naar zijn smartphone grijpt.
- De smartphone is al goed ingeburgerd als betaalmiddel. Het onderzoek toont aan dat één op twee Belgen zijn smartphone geregeld gebruikt om betalingen te doen.
- Voorts gebruiken meer en meer Belgen hun smartphone om hun gezondheid te monitoren.
- Bijna de helft van de volwassenen met een smartphone telt dagelijks zijn stappen.
- Iets meer dan een kwart monitort zijn hartslag.
- 21 procent houdt gegevens bij over zijn slaappatroon.
- Slechts 34 procent houdt helemaal geen gezondheidsgegevens bij.
- “Wat opvalt is dat van meer dan de helft van de ondervraagden die gezondheidsgegevens monitoren met hun smartphone (54 procent), die gegevens ook graag wil delen met hun huisarts. Hoewel we dus terughoudend zijn om digitale identificatieoplossingen toe te laten, zien we minder graten in het delen van persoonlijke gezondheidsgegevens met een arts”, aldus Vincent Fosty van Deloitte Belgium.
Opgemerkt: Op vlak van monitoring van onze gezondheid is er een groot verschil tussen mannen en vrouwen.
- Zo meten mannen (29 procent) vaker hun hartslag dan vrouwen (23 procent).
- Vrouwen (51 procent) meten dan weer vaker het aantal stappen dan mannen (44 procent).
Geen fan van een digitale identiteitskaart
Maar: Toch zijn we niet bereid om alles te doen met ons mobiele toestel.
- Maar liefst 71 procent van onze landgenoten wil geen digitale identiteitskaart op de smartphone.
- Ook van een digitaal rijbewijs zijn de meesten (79 procent) geen fan.
- “We merken een grote terughoudendheid bij mensen wanneer het aankomt op het gebruik van de smartphone als identificatieoplossing. Vaak is dit niet per se door een wantrouwen van de technologie – want we gebruiken het toestel al om onze bankzaken te regelen – maar eerder een reactie op de centralisatie van alles in ons leven rond de smartphone”, verduidelijkt Fosty. “Voor sommige zaken lijken mensen gewoon nog graag te vertrouwen op de ouderwetse kaart, die het ook doet wanneer de batterij van hun smartphone leeg is.”
- Ook voor sommige andere zaken doen we een liever een beroep op de “meer traditionele alternatieven.” Streamen doen we bijvoorbeeld liever op de televisie en om online te surfen of te shoppen houden we vast aan de vertrouwde laptop.
Batterijduur smartphone is belangrijk
Ook dit nog: Omdat we voor tal van zaken naar onze smartphone grijpen, is de batterijduur voor veel Belgen belangrijk.
- Voor 39 procent van de respondenten is de batterijduur het belangrijkste aspect waar ze naar kijken wanneer ze een smartphone kopen. Het gebruiksgemak (34 procent) en de opslagcapaciteit (27 procent) vervolledigen de top drie.
(evb)