Merendeel Belgen sluit nog steeds verzekering af via een makelaar

De verzekeringsagenten en de bankverzekeraars zagen hun marktaandeel vorig jaar stijgen. Het merendeel van de verzekeringen wordt wel nog afgesloten via een verzekeringsmakelaar. Dat blijkt uit cijfers van de verzekeringsfederatie Assuralia.


Key takeaways

  • De verzekeringsmakelaars waren in 2024, net zoals de voorgaande jaren, de belangrijkste distributiekanaal voor verzekeringen. Ze zijn goed voor een marktaandeel van 52,1 procent, leert het jaarrapport van Assuralia ons.
  • De verzekeringsagenten en bankverzekeraars zijn wel aan een opmars bezig. Hun gezamenlijk marktaandeel is in 2024 met 1,5 procent gegroeid.
  • Assuralia registreerde ook een opmerkelijke groei van de premies bij de individuele levensverzekeringen, zoals de tak21- en tak26-verzekeringen.

In het nieuws: Banken en verzekeringsagenten die voor één verzekeraar werken, werden vorig jaar belangrijker voor de verkoop van verzekeringen.

  • De verzekeringsagenten, die voor één verzekeringsmaatschappij werken, en de bankverzekeraars zagen hun gezamenlijk marktaandeel in de verkoop van verzekeringen vorig jaar met 1,5 procentpunt groeien tot 28,6 procent.
    • De bankverzekering behaalde in 2024 een marktaandeel van 46,1 procent voor de individuele levensverzekeringen en bleef daarmee de grootste verdeler van die producten.
    • De agenten, die voor één enkele verzekeraar werken, behielden dan weer een belangrijke rol bij de distributie van de pensioenspaarverzekeringen met een marktaandeel van 24,5 procent in 2024, tegenover 23,5 procent in 2023.
  • De verzekeringsmakelaars blijven wel het belangrijkste distributiekanaal voor verzekering, zowel leven als niet-leven. Ze waren vorig jaar goed voor een marktaandeel van 52,1 procent. Dat is net iets minder dan in 2023 (52,2%).
  • Het marktaandeel van de directe verzekeraars, die zich rechtstreeks tot het publiek en de ondernemingen richten, kromp van 20,7 procent in 2023 naar 19,3 procent in 2024. Zij verloren in 2024 licht terrein wat de niet-levensverzekeringen betreft (18,1%, -0,3 procentpunt ten opzichte van 2023). Voor de individuele levensverzekeringen blijven de directe kanalen een bescheiden speler, al boekten ze toch enige vooruitgang: ze klommen op van 3,1 procent in 2023 naar 3,4 procent in 2024.

Forse groei individuele levensverzekeringen

Ook dit: Uit de cijfers van Assuralia blijkt ook dat de omzet van de verzekeringssector vorig jaar met 8 procent is gegroeid tot 34,2 miljard euro.

  • “Houden we rekening met de inflatie van 3,1 procent in 2024, dan komt dit neer op een reële groei van 4,7 procent”, voegt de verzekeringskoepel eraan toe.
  • Assuralia registreerde een opmerkelijke groei van de premies bij de individuele levensverzekeringen (+12,9% bij de tak21- en tak26-verzekeringen en +34,5% bij de tak23-verzekeringen). “Die groei werd in de hand gewerkt door een combinatie van relatief hoge rentevoeten en een gunstig beursklimaat”, klinkt het.
  • De omzet van de groepsverzekeringen is daarentegen met 3,6 procent gedaald op een jaar tijd. Die daling is voornamelijk toe te schrijven aan uitzonderlijke stortingen in 2023.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.

Wil je toegang krijgen tot alle stukken op BusinessAM en dat voor minder dan 50 euro per jaar? Sluit dan hier een abonnement af!


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.