Key takeaways
- Mercedes-Benz voert veranderingen door om de structuur te stroomlijnen en de personeelskosten te verlagen.
- Vanaf januari mogen managers niet meer thuiswerken.
- Het bedrijf wil de jaarlijkse kosten met enkele miljarden euro’s verlagen en heeft salarisverhogingen voor leidinggevende functies bevroren.
Het management van Mercedes Benz voert veranderingen door om de bedrijfsstructuur te stroomlijnen en de personeelskosten te verlagen. Vanaf januari mogen managers niet meer thuiswerken. Volgens een woordvoerder van het bedrijf maakt deze beslissing deel uit van een bredere inspanning om Mercedes-Benz veerkrachtiger te maken en succes op lange termijn te garanderen.
Personeelskosten verlagen
Het bedrijf heeft plannen geschetst om de kostenstructuur te optimaliseren, waaronder een verlaging van de personeelskosten binnen het management. In een mededeling van december aan managers staat dat alle bijdragen om het bedrijf slanker te maken essentieel zijn. Wereldwijd betekent dit dat alle leidinggevende functies vanaf afdelingshoofden, samen met bepaalde teamleiders, het komende jaar geen salarisverhoging zullen krijgen. Bonussen en aandelenprogramma’s blijven echter ongewijzigd.
Werken op locatie
Verder is er een richtlijn uitgevaardigd die alle leidinggevenden binnen Mercedes-Benz Duitsland verplicht om vanaf januari 2025 op locatie te werken. Dit besluit benadrukt het belang van face-to-face interactie voor effectieve probleemoplossing en samenwerking. Deze maatregelen zullen naar schatting gevolgen hebben voor een aanzienlijk aantal managers wereldwijd.
Doelstellingen voor kostenbesparing
Mercedes-Benz wil zijn jaarlijkse kosten de komende jaren met enkele miljarden euro’s verlagen. Het bedrijf noemt het uitdagende landschap van de auto-industrie als rechtvaardiging voor deze kostenbesparende maatregelen. In het derde kwartaal rapporteerde Mercedes een aanzienlijke winstdaling, waarbij het nettoresultaat met bijna 54 procent daalde ten opzichte van het voorgaande jaar en uitkwam op 1,72 miljard euro. Deze daling wordt toegeschreven aan factoren zoals de vertraging in China, een daling van de verkoop van luxewagens (Mercedes’ meest winstgevende segment) met ongeveer 12 procent en een daling van de verkoop van elektrische voertuigen met 31 procent.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!