Key takeaways
- Mercedes-Benz wil de productiekosten met 10 procent verlagen tegen 2027.
- Het bedrijf verwacht een dubbelcijferig rendement op de verkoop, maar verwacht dit jaar slechts een percentage van 6-8 procent voor zijn autodivisie.
- De eenheidsverkopen van Mercedes-Benz zullen naar verwachting dalen tot onder de 1,98 miljoen voertuigen die in 2024 zijn verkocht.
Mercedes-Benz heeft een nieuwe kostenbesparingsstrategie aangekondigd om de verkoop en winstgevendheid te verbeteren. Dit initiatief komt nadat het bedrijf een aanzienlijke winstdaling meldde voor zijn autodivisie in 2024, grotendeels toegeschreven aan een zwakkere vraag in belangrijke markten zoals China en Duitsland.
Een combinatie van factoren heeft bijgedragen aan deze inzinking, waaronder de matige consumentenbestedingen in Europa, die zich nog niet volledig hebben hersteld van de pre-pandemische niveaus, en de groeiende populariteit van meer betaalbare binnenlandse elektrische auto’s in China te midden van de economische onzekerheid.
Kostenbesparende maatregelen
Om deze tegenwind op te vangen, streeft Mercedes-Benz naar een dubbelcijferig rendement op de omzet, maar verwacht dit jaar een percentage van slechts 6-8 procent voor de autodivisie. Deze herziene doelstelling weerspiegelt een meer voorzichtige kijk in vergelijking met de ambitieuze doelen die in 2022 werden gesteld, die een aangepast rendement op de omzet voorzagen van maximaal 14 procent in gunstige omstandigheden en ten minste 8 procent in moeilijke tijden.
De beslissing van het bedrijf volgt een bredere trend onder Europese autofabrikanten die worstelen met stijgende productiekosten, strenge regels voor CO2-uitstoot, escalerende handelsspanningen en hevige concurrentie van Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen. Verschillende autofabrikanten, waaronder Volkswagen, hebben substantiële kostenbesparende maatregelen aangekondigd om deze uitdagingen het hoofd te bieden.
Industrie en concurrenten
In tegenstelling tot Mercedes-Benz presenteerde Renault een optimistischer beeld en rapporteerde een record bedrijfswinst voor 2024, waarmee het de marktverwachtingen overtrof. Dit succes werd gedreven door lagere operationele kosten en de succesvolle lancering van nieuwe modellen die de winstmarges aanzienlijk verbeterden.
Het plan van Mercedes-Benz omvat een verlaging van de productiekosten met 10 procent tegen 2027, voortbouwend op een bestaand kostenverlagingsprogramma dat in 2020 is gestart en waarmee al 15-16 procent van de doelstelling is bereikt. Het bedrijf voorspelt een aanzienlijke daling van de winst op groepsniveau voor 2025 en verwacht dat de verkoop per eenheid zal dalen tot onder de 1,98 miljoen voertuigen die in 2024 werden verkocht. Deze prognose zal waarschijnlijk investeerders en vertegenwoordigers van de vakbonden teleurstellen, die hadden opgeroepen tot een minimale verkoopdoelstelling van 2 miljoen auto’s om volledige benutting van de productiecapaciteit te garanderen.
Reactie CEO
CEO Ola Kaellenius benadrukte dat deze maatregelen essentieel zijn om het concurrentievoordeel van het bedrijf te behouden in een steeds complexer mondiaal landschap, met als doel om Mercedes-Benz “sneller, slanker en sterker” te maken. Het bestuur heeft een dividend voorgesteld van 4,30 euro per aandeel voor 2024, wat een daling betekent ten opzichte van de 5,30 euro die in 2023 werd uitgekeerd.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!