Al twee jaar gunnen jongeren meer kijktijd aan TikTok dan aan YouTube. Het gat tussen de twee wordt alleen maar groter. Onderzoek laat zien dat kinderen en tieners niet enkel voor vermaak maar ook voor vrij gewone zoekopdrachten niet meer naar Google maar naar Insta of TikTok gaan.
Er vindt een kleine aardverschuiving plaats in de wereld van de zoek- en vermaakdiensten. Google is niet meer per se de marktleider voor alles en iedereen. Er vindt een versplintering in gedrag plaats die zich aftekent bij de consumenten van de toekomst: kinderen en tieners tot achttien jaar.
In juni 2020 was lag de kijktijd tussen TikTok en YouTube nog redelijk dicht bij elkaar. De Chinese uitbunding datagrazende app ving toen 82 minuten per dag versus YouTube 75 minuten. Een half jaar geleden was dat gat alleen maar gegroeid: 91 minuten tegenover 56 minuten per dag.
Deze meting geldt voor een internationaal publiek, is opgesteld aan de hand van metingen bij 400 duizend huishouden en is uitgevoerd met software van Qustodio. Dat ontwikkelde software waarmee ouders het surfgedrag van hun kinderen banen kunnen leiden.
Dit beeld is niet nieuw, maar het onderzoek bevestigd wel wat aan de hand van anekdotische gegevens algemeen wordt aangenomen. In september meldde analyticbedrijf App Annie een vergelijkbare ontwikkeling.
Een ander, recent onderzoek van het Spaanse Qustodio toont aan dat kinderen dagelijks tussen de dertig en 45 minuten op Whatsapp zitten.
Bedrijven als YouTube, Instagram en Snap reageerden wel op de snelle opkomst van TikTok. Elk ontwikkelden ze een feature voor hun respectievelijke app die lijkt op wat TikTok doet: korte onderhoudende filmpjes tonen. Het verschil tussen Shorts, Reels, Spotlight en TikTok is dat de eerste drie features zijn van een hoofdproduct en bij de Chinese een product op zich. Daarnaast is het algoritme van TikTok zo ingericht dat iedereen, kleine of grote accounts, in no time internationaal viral kan gaan. Iedereen kan bijna instant een dag wereldberoemd zijn.
Google bevestigt nog een andere ontwikkeling die van wezenlijk belang is voor het zoekbedrijf. Bijna veertig procent van Generatie Z, tieners en begin twintigers, gebruikt liever TikTok en Instagram dan Google Search of Maps voor inspiratie, bijvoorbeeld voor waar te lunchen of dineren in de buurt.