Meer dan 3,1 miljard dollar voor Amerikaanse batterijproductie

De Verenigde Staten zullen meer dan 3,1 miljard dollar investeren om de binnenlandse productie van geavanceerde batterijen voor elektrische voertuigen en energieopslag te ondersteunen. Die inspanningen moeten het land helpen om een duurzame economie uit te bouwen en de afhankelijkheid van buitenlandse bronnen te verminderen. Dat hebben woordvoerders van de Amerikaanse regering gezegd.

“Er zal ongeveer 3,16 miljard aan subsidies voor de productie van belangrijke metalen voor de batterijen – zoals lithium, kobalt en nikkel – beschikbaar worden gesteld”, beklemtoonde Dave Howell, adjunct-directeur van het Office of Manufacturing and Energy Supply Chains van het Amerikaanse ministerie van Energie.

Vredesplan

“De subsidies zijn bedoeld om de Amerikaanse afhankelijkheid van concurrenten, onder leiding van China, te verminderen”, gaf Howell nog aan. “Bovendien vormt de beslissing een ondersteuning van het plan van president Joe Biden om de helft van de Amerikaanse autoverkoop tegen eind dit decennium met elektrische wagens te realiseren.” 

“Deze maatregel zal de binnenlandse Amerikaanse productie van batterijen helpen stimuleren, zal het land veiliger maken en zal de creatie van goedbetaalde arbeidsplaatsen stimuleren”, benadrukte ook Mitch Landrieu, infrastructuur-specialist van het Witte-Huis.

“Het programma zal tevens helpen de klimaatverandering te bestrijden en de stijging van de prijzen op de markt van olie en gas na de Russische invasie in Oekraïne tegengaan.”

Jennifer Granholm, Amerikaans minister van Energie, noemde hernieuwbare energie recent nog het grootste vredesplan dat deze wereld ooit zal kennen.

Het geld voor het project is afkomstig van de infrastructuurwet die vorig jaar werd ondertekend en waarbij een budget van 550 miljard dollar beschikbaar werd gesteld. Daarin werd 7 miljard dollar werd gereserveerd voor de binnenlandse productie van elektrische batterijen.

Mobilisatie

Momenteel worden lithium, kobalt en andere cruciale mineralen voor de batterijen vooral in Azië verwerkt. China alleen al beheert bijna 80 procent van de wereldwijde verwerking en raffinage van deze cruciale mineralen.

“Hoewel elektrische voertuigen een robuuste vraag kennen, dreigen problemen met de toeleveringsketen tot belangrijke knelpunten te leiden”, had onder meer Chris Nevers, topman van autobouwer Rivian, eerder al gezegd.

“De Verenigde Staten beschikken over de minerale hulpbronnen en de industriële capaciteit om een ​​volledig binnenlandse toeleveringsketen voor elektrische voertuigen te creëren, maar om die ambities te kunnen realiseren, zal er een enorme mobilisatie van de federale overheid nodig zijn.”

Venkat Srinivasan, directeur van het Collaborative Center for Energy Storage Science bij Argonne National Laboratory, benadrukte anderzijds dat de Verenigde Staten ook de capaciteit hebben om in de technologieën voor de opslag van energie een dominante kracht te worden. “Er biedt zich nu een eenmalig moment aan om die kans te grijpen”, betoogde Srinivasan.

Geraamd wordt dat elektrische voertuigen en de opslag van elektriciteit de vraag naar lithium-ionbatterijen in de Verenigde Staten het volgende decennium met wellicht een twintigvoud tot dertigvoud zal doen toenemen. “Om op die kansen optimaal te kunnen inspelen, is een veilige binnenlandse toeleveringsketen noodzakelijk”, voerde Srinivasan aan.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.