Mediamarkt-CEO: ‘Winkels moeten kleiner en gezelliger’

‘Vandaag is de sfeer in veel van onze winkels te kil’, klinkt het. Dat schrijft het vakblad RetailDetail op basis van een interview in de Duitse krant Handelsblatt.

Bernhard Düttmann, sinds oktober de interim-CEO van Ceconomy, de groep boven de ketens Mediamarkt en Saturn, wil de uitstraling van de winkels veranderen. ‘Mensen willen een beleving, ze willen plezier maken tijdens het winkelen’, zegt hij.

De winkels van Mediamarkt zijn nu gemiddeld 3.000 vierkante meter groot, dat moet volgens Düttmann naar 1.800 vierkante meter. ‘We moeten ook geen 200 verschillende tv’s aanbieden. We moeten gewoon de juiste selecteren.’

E-commerce

De gezelligheid is niet de enige reden waarom Düttmann wil inkrimpen. Ook kostenbesparingen om het bedrijf uit de crisis te leiden, spelen mee. ‘We wentelen ons al veel te lang in een vals gevoel van veiligheid. Toen we ons dat realiseerden, hebben we ingegrepen.’

De Duitser is er wel van overtuigd dat winkels moeten blijven bestaan, zelfs in een online wereld. ‘We geloven in een allesomvattende aanpak. Het is onze ambitie om producten, diensten en advies aanbieden waar en wanneer klanten dat verwachten. In de winkel, onderweg of thuis. Multikanaal is de toekomst.’

Düttmann nam in oktober over van Jörg Werner, die nog maar een half jaar aan de slag was, en staat een jaar lang aan het hoofd van het bedrijf.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

02:00