McDonald’s zag verkoop 20 procent teruglopen maar sprint uit het corona-dal

Fastfoodketen McDonald’s zag net zoals alle horeca de verkoop serieus krimpen in de afgelopen maanden. De hamburgermaker is intussen wel aan een inhaalbeweging bezig. Dat raakte dinsdag bekend.

De omzet van McDonald’s is in april met 39 procent gedaald. Rechtstreekse oorzaak is de coronacrisis. In sommige landen mocht McDonald’s dan wel openblijven, een plezierhapje zat er voor het gemiddelde gezin niet in. In mei daalde de omzet nogmaals met 20,9 procent, met vooral veel schade in de markten buiten de Verenigde Staten.

Vooral in Spanje, het Verenigde Koninkrijk, Frankrijk en Italië moet McDonald’s uit een diep dal kruipen. Daar moesten de filialen van de populaire fastfoodketen gesloten blijven.

In de Verenigde Staten kan het hamburgerrestaurant de M een gouden randje geven. De omzet liep daar in mei nog steeds terug, maar slechts met 5,1 procent, opmerkelijk beter dan elders.

In de Verenigde Staten is 99 procent van de hamburgerrestaurants opnieuw geopend sinds eind april. Globaal tekent zich een ander verhaal af. Wereldwijd was in april 45 procent van de restaurants open. Elke maand versoepelden de lockdownmaatregelen en vandaag is 95 procent van de McDonald’s-vestigingen opnieuw open.

McDonald’s kondigde aan dat er investeringen komen om het herstel van de keten aan te vuren. Er komt een extra marketingbudget van 200 miljoen dollar.

Meer