Key takeaways
- De verkoop van Barbie is in Noord-Amerika ingestort.
- Mattel heeft zijn jaarlijkse financiële verwachtingen verlaagd vanwege de dalende Barbieverkoop en de onzekerheid over de wereldhandel.
- Analisten suggereren dat retailers hun voorraden beperken in de aanloop naar de feestdagen.
Mattel, de speelgoedfabrikant achter iconische merken zoals Barbie en Hot Wheels, heeft haar jaarcijfers verlaagd na een scherpe daling van de verkoop in het tweede kwartaal. Het bedrijf schreef de daling toe aan de lagere verkoop van Barbie in Noord-Amerika. Daarnaast drukte de onzekerheid over de wereldhandel op de consumentenvraag.
In mei trok CEO Ynon Kreiz al zijn omzet- en winstverwachtingen in, door veranderingen in het Amerikaanse handelsbeleid. Hij erkende ook dat veranderende bestelpatronen bij detailhandelaren de resultaten in het tweede kwartaal in de VS beïnvloedden. Hij zei optimistisch te zijn dat het grootste deel van de verloren omzet in de tweede helft van het jaar zou worden goedgemaakt.
Financiële prestaties
Beleggers reageerden negatief, waarbij de aandelen van Mattel na de aankondiging ongeveer 3,5 procent daalden. De herziene richtlijn gaat uit van een bescheiden stijging van de netto-omzet met 1 procent tot 3 procent in 2025. Dit is lager dan de oorspronkelijke doelstelling van 2 procent tot 3 procent. De aangepaste winst per aandeel wordt nu geschat tussen 1,54 en 1,66 dollar (1,31 en 1,41 euro). Dit is een daling ten opzichte van de vorige prognose van 1,66 tot 1,72 dollar (1,41 en 1,46 euro).
Analisten wezen erop dat retailers zoals Walmart, Target en Amazon hun voorraden beperken in de aanloop naar de cruciale feestdagen als voorzorgsmaatregel tegen mogelijke tariefverhogingen. Mattel had eerder plannen geschetst om de kosten van de tarieven tegen 2025 volledig te compenseren door middel van prijsaanpassingen en diversificatie van de toeleveringsketen.
Sectoranalyse
Het bedrijf rapporteerde een daling van 6 procent in de kwartaalomzet, die uitkwam op 1,02 miljard dollar (867 miljoen euro). Daarmee miste het de verwachtingen van analisten. De daling was grotendeels het gevolg van een omzetdaling van 16 procent in Noord-Amerika. Die was vooral te wijten aan minder lanceringen van Barbie-producten en uitgestelde voorraadbeslissingen door detailhandelaars. De aangepaste winst voor het kwartaal bedroeg 19 cent per aandeel, meer dan de analisten hadden verwacht.
Hoewel de marges van Mattel in het tweede kwartaal licht onder druk kwamen te staan door de inflatie van de inkoopkosten, aanpassingen in de toeleveringsketen en voorzichtige promotiestrategieën van detailhandelaren, is het “Optimizing for Profitable Growth”-initiatief van het bedrijf gericht op structurele kostenbesparingen. Ondanks deze inspanningen kunnen de hoge uitgaven voor arbeid en logistiek hebben bijgedragen aan een daling van de brutowinst.
Strategische initiatieven
Vanwege de aanhoudende onzekerheid over de prijzen, heeft Mattel na een onderbreking van twee maanden, haar verwachtingen voor 2025 opnieuw bijgesteld. Het bedrijf verwacht de mogelijke impact van de tarieven tegen de tweede helft van het jaar volledig te compenseren. Tegelijk erkent het de kans op tijdelijke beperkingen van de marges. Naast het aanpakken van deze uitdagingen werkt Mattel actief aan strategische initiatieven op het gebied van content, merchandising en gediversifieerde inkoop om de prestaties te verbeteren. (jv)

