Key takeaways
- Marokko is van plan om tegen 2027 zijn eerste terminal voor vloeibaar aardgas (lng) te bouwen in de haven van Nador West Med.
- Een nieuw pijpleidingennetwerk zal de lng-terminal verbinden met industriële centra om te voldoen aan de groeiende nationale vraag.
- Het project vormt een cruciale stap in Marokko’s energietransitie en de ontwikkeling van een nationale gasmarkt.
Marokko voert ambitieuze infrastructuurprojecten uit om zijn mogelijkheden op het gebied van hernieuwbare energie te stimuleren. In 2026 wil het land de haven van Nador West Med in gebruik nemen, waar de eerste terminal voor vloeibaar aardgas (lng) van Marokko zal komen.
Een nieuwe haven in Dakhla, die in 2028 gereed moet zijn, is bedoeld als commercieel knooppunt tussen de Sahellanden en omvat grote industriële zones.
Investeringen
Om haar ambities op het gebied van lng-infrastructuur te realiseren, heeft het Marokkaanse ministerie van Energie en Duurzame Ontwikkeling twee internationale aanbestedingen uitgeschreven ter waarde van in totaal ongeveer 820 miljoen euro. De eerste aanbesteding zoekt exploitanten voor een drijvende opslag- en hervergassingsinstallatie (FSRU) in de haven van Nador West Med, die zal worden aangesloten op de bestaande gaspijpleiding Maghreb-Europa. Dit lng-invoerstation vereist een investering van ongeveer 234 miljoen euro.
De tweede aanbesteding betreft het ontwerp, de bouw, de financiering en de exploitatie van nieuwe gaspijpleidingen. Het netwerk zal in eerste instantie de haven van Nador aan de westkust van de Middellandse Zee verbinden met de Maghreb-Europese gaspijpleiding, en later worden uitgebreid naar de industriegebieden van Kénitra en Mohammedia. Meer dan 80 exploitanten hebben belangstelling getoond voor deze eerste fase, wat de wereldwijde aantrekkingskracht van het project illustreert.
Nationale vraag
Het gasinfrastructuurproject wordt ontwikkeld onder de Marokkaanse wet op publiek-private samenwerking. Het proces omvat de prekwalificatie van kandidaten voor een beperkte internationale aanbesteding, gepland in het eerste kwartaal van 2026.
De haven van Nador West Med zal grote lng-tankers kunnen ontvangen en de hervergassing van een aanzienlijk volume aardgas per jaar mogelijk maken. Marokko is van plan de activiteiten in 2027 te starten om te voldoen aan de stijgende nationale vraag, die tegen die tijd naar verwachting 8 miljard kubieke meter zal bedragen. De groei wordt gedreven door de omschakeling van elektriciteitscentrales op gas, industriële uitbreiding en de geleidelijke afbouw van de afhankelijkheid van kolen en stookolie.
Haalbaarheidsstudie
Het ministerie heeft een haalbaarheidsstudie uitgevoerd voor de eerste fase van de infrastructuur, als onderdeel van Marokko’s routekaart voor gas 2025-2030. Bij de selectie van kandidaten wordt prioriteit gegeven aan technische en financiële expertise, transparantie, en sociale en milieuverantwoordelijkheid.
De corridor Nador-Maghreb Europa-Mohammedia vormt de basis van een nationaal gastransmissienetwerk dat een veilige toevoer naar industriële centra garandeert. Het project is een belangrijke stap in Marokko’s energietransitie en de ontwikkeling van de nationale gasmarkt, waarbij Nador het eerste lng-entreepunt van het land wordt.
Het halen van de deadline van 2027 is cruciaal om het aanbod af te stemmen op de stijgende vraag. Voor het einde van het eerste kwartaal van 2026 wordt een shortlist van kandidaten opgesteld, waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor een niet-openbare aanbestedingsprocedure. (fc)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

