SAP is momenteel in termen van marktkapitalisatie het grootste beursgenoteerde bedrijf in Duitsland. Met een beurswaarde van meer dan 100 miljard euro is het bijvoorbeeld dubbel zo groot als BMW. Het bedrijf werd ook opgericht in Duitsland, in 1972 en heeft er nog steeds zijn hoofdkantoor, in Walldorf. De specialisatie van de onderneming ligt binnen de technologiesector, meer bepaald: software en bedrijfsapplicaties. SAP is met zijn producten in veel segmenten marktleider. Sinds kort ziet de firma ook sterke groei in de Cloud-business. Een aantal bekende klanten van de firma zijn: Amazon, Microsoft, Walmart, Dell, McLaren en nog veel meer.
De operaties verlopen via 2 segmenten:
- ‘Applications, Technology & Service ‘
- ‘Qualtrics’
Via Applications, Technology & Service kan het bedrijf omzet halen uit software licenties en Cloud-abonnementen. Ondersteuning, advies, ontwikkeling, opleidingen en andere diensten leveren ook aanzienlijke inkomsten op.
Qualtrics is een belangrijke overname uit de geschiedenis van SAP. Sinds Januari 2021 is de technologiespeler ook beursgenoteerd. In het Qualtrics segment staat ‘Experience Management’ (XM) centraal: hoe ervaren mensen dingen? Eén van de vele mogelijkheden met Qualtrics-software is het testen van de effectiviteit van reclames. De integratie van Qualtrics en SAP-platformen helpt bedrijven en overheden ook om real-time data te verwerken. Zo kon bijvoorbeeld tijdens de Covid-crisis nauwgezet opgevolgd worden hoe het stond met de heropening van kantoren, onkostenprogramma’s of de inspanningen qua vaccinaties.
SAP gelooft in de kracht van elk van zijn producten, maar zet eveneens sterk in op synergiën. Het bedrijf heeft een zeer uitgebreid ecosysteem voor zakelijke klanten. De meest prominente bouwstenen van SAP’s portfolio bestaan uit:
- ‘SAP S/4 HANA Cloud’: Een Enterprise Resource Planning (ERP) systeem met technologieën zoals kunstmatige intelligentie, machine learning en geavanceerde analyses. ERP omvat relevante gegevens uit alle afdelingen van een onderneming. De analyse van die gegevens binnen het systeem heeft als doel om de bedrijfsefficiëntie te verbeteren.
- ‘SAP SuccessFactors Human Experience Management (HXM) Suite’: Dit platform biedt ‘Human Resources’ oplossingen aan, bijvoorbeeld op vlak van talent management, salarisadministratie, en aanwervingsanalyses.
- ‘SAP Business Technology Platform (SAP BTP)’: SAP BTP is een bundel van verschillende oplossingen, zoals databasemanagement, artificiële intelligentie, applicatieontwikkeling en integratie.
- ‘Intelligent Spend Management’: Een applicatie om een holistische weergave van alle uitgaven te creëren. Je zou het vervolgens kunnen gebruiken om kosten te reduceren, risico te verlagen of samenwerking aan te wakkeren.
- ‘SAP Customer Experience’: Een platform dat de klantenervaring zo aangenaam mogelijk maakt.
- ‘Business Process Intelligence (BPI)’: BPI helpt klanten om hun bedrijfstransformaties mogelijk te maken.
- ‘Sustainability Management’: Dit platform helpt bedrijven om duurzaamheid te integreren in hun processen.
De visie van SAP vat het bedrijf goed samen: “Helping Our Customers Become Intelligent and Sustainable Enterprises” en “Creating a Network of Intelligent, Sustainable Enterprises” Duurzaamheid is heel prominent in de bedrijfsvisie, het hoeft dus niet te verbazen dat SAP al 15 jaar op rij het meest duurzame bedrijf in de ‘Dow Jones Sustainability Index’ is.
Verdienmodellen
- Verkoop softwarelicenties
- Consulting en opleidingen