Salesforce

Het bedrijf ‘Salesforce’ ontstond tijdens de internet-boom in 1999 en maakte zijn intrede op de beurs later in 2004. Het heeft zijn hoofdkantoor in San Francisco, Californië. Intussen groeide het uit tot de top 100 grootste bedrijven ter wereld in termen van marktkapitalisatie. Salesforce is een wereldwijde marktleider op het gebied van ‘Customer Relationship Management’ (CRM). Het helpt bedrijven in diverse sectoren een volledig beeld van hun klanten te creëren en de relaties met de klant te optimaliseren. Dat kan door een digitale transformatie te doorgaan, met de gespecialiseerde software van Salesforce

De onderneming maakt cloud-gebaseerde CRM-software. Ze biedt diensten aan in veel segmenten van het bedrijfsleven, maar voorziet ook een all-in one ecosysteem: ‘Customer 360’. Zo heeft de klant één softwarepakket dat verschillende bedrijfsactiviteiten verenigt, zoals verkoop-, service-, marketing-, commerce- en IT-teams. Allen hebben ze één gedeelde weergave van klanteninformatie. Daardoor kunnen bedrijven betere relaties opbouwen met klanten en daarnaast ook de interne samenwerking verbeteren.

Salesforce deelt haar activiteiten op in 4 divisies:

  • Customer 360 platform

Customer 360 is een platform gedreven door Artificiële Intelligentie. Het bestrijkt alle andere toepassingen van Salesforce. Zo kunnen bedrijven genieten van een naadloze en holistische ervaring.

  • Platform and Other

Het aanbod ‘platformen’ geeft bedrijven de kans om gepersonaliseerde bedrijfsapplicaties te maken, op een intuïtieve manier. Zo kunnen bedrijven flexibel digitale transformaties bewerkstelligen. Een belangrijk onderdeel is de ‘Trailhead’: een gratis leerplatform waarop iedereen de nodige vaardigheden voor Salesforce kan leren. 

Slack’ valt ook binnen de divisie. Slack stelt organisaties in staat om op een efficiënte manier samen te werken. Het brengt medewerkers digitaal in contact met elkaar en heeft verschillende samenwerkingsytemen. Salesforce nam Slack over in juli 2021 en wil de applicatie in haar eigen toepassingen integreren. Slack is dan ook enorm populair bij (grote) bedrijven zoals Uber, Airbnb en zelfs NASA.

  • Marketing and Commerce’

Met het marketingaspect van Salesforce kan een bedrijf marketing- en klantgegevens integreren in een deel van het platform voor verkopen en voor de werking van de klantendienst. Zo kunnen bedrijven de klantenanalyses en -gegevens gemakkelijk centraliseren op één plaats.

  • Data

Salesforce biedt onder het ‘Data’ segment zowel ‘Analytics’ als ‘Integration’ aan. Analytics geeft bedrijven mogelijkheden om hun gegevens te analyseren en beter te begrijpen. Zo kan het besluitvorming optimaliseren en actie ondernemen vanaf elk apparaat. Een toepassing hiervan is ‘Tableau’, een analysesoftware van Salesforce.

Het ‘Integration’-segment wordt ondersteund door ‘MuleSoft’. Met deze toepassing kunnen bedrijven op een simpele manier gegevens uit elk systeem verbinden met elkaar. Dat kan de operationele efficiëntie verhogen.

Meer