Het was aan het einde van de negentiende eeuw dat het drankje ‘Coca-Cola’ voor het eerst verkocht werd in een apotheek in de Verenigde Staten. De ingrediënten bestonden onder andere uit een extract van cocabladeren en de Kolanoot, vandaar de naam die nu zo iconisch is.
In haar hedendaagse vorm beschrijft de ‘Coca-Cola Company’ zichzelf als een ‘total beverage company’ en gaat ze dus ruimer dan enkel frisdranken. Door uitbreidingen van het assortiment en strategische overnames bestaat de huidige merkenportefeuille uit volgende categorieën:
- ‘Sprankelende frisdranken’ zoals de iconische Coca-Cola in allerlei varianten, maar ook Fanta, Sprite en nog enkele andere merken. Deze categorie is nog steeds de belangrijkste vorm van inkomsten voor het bedrijf. De dranken met het handelsmerk ‘Coca-Cola’ zijn zelfs goed voor bijna de helft van alle omzet wereldwijd.
- ‘Hydratatie, sport, koffie en thee’ is een breed segment met merknamen zoals de sportdrank ‘Aquarius’, maar evengoed het koffiemerk ‘Costa’.
- ‘Voedingsdranken, fruitsap, melkproducten en plantaardige dranken’ omvat bijvoorbeeld ‘Minute Maid’ en smoothie-merk ‘Innocent’.
Over de gehele wereld zijn dranken van het bedrijf te verkrijgen, in zo’n 200 landen. Dagelijks consumeren klanten zo’n 2,1 miljard drankjes van alle merken tezamen. Mocht elke consument één drankje van de Coca-Cola Company drinken op dagbasis, dan zouden ze een kwart van de wereldpopulatie beslaan. Uiteraard is dat niet het geval, maar de aantallen zijn nog steeds hallucinant. Vijf van de zes populairste frisdranken ter wereld zijn in bezit van de firma.
Wat opmerkelijk is in het businessmodel van de Coca-Cola Company, is het systeem van samenwerkingen met onafhankelijke bedrijven, die de dranken bottelen. In de meeste gevallen verkoopt Coca-Cola semi-afgewerkte producten aan haar partners, die zorgen voor de verpakking en verdere distributie. Voorbeelden van die grote bottelbedrijven zijn ‘Coca-Cola Europacific Partners plc’ en ‘Coca-Cola HBC AG’. In sommige gevallen zal het bedrijf er toch voor kiezen om de activiteit van verpakking en distributie zelf te verzorgen. Er is via dochterbedrijf Costa Coffee zelfs directe verkoop aan eindklanten, via Costa-winkels. Samengevat is er dus een hele reeks aan manieren die het bedrijf gebruikt voor de verdeling van haar producten.
Een belangrijk boegbeeld voor de aandeelhouders van Coca-Cola is de legendarische investeerder Warren Buffett. De investeringsmaatschappij van Buffet, ‘Berkshire Hathaway’, is de grootste aandeelhouder van de (fris)drankproducent, met ongeveer 9% van het aandelenkapitaal. Buffett is een echte fan: de man drinkt op zijn 91ste nog steeds dagelijks enkele blikjes Coca-Cola.