Op zich is het verdienmodel van fitnesscentra heel eenvoudig: de hoofdbron van inkomsten zijn de lidgelden die klanten betalen in ruil voor toegang tot de sportclub. Basic-Fit slaagde erin om in enkele decennia met dat model de markleider in Europa te worden. De oprichting van het bedrijf dateert van 2004, in Nederland, met een geschiedenis die terugloopt tot de jaren 80.
Op vandaag is Basic-Fit aanwezig in de Benelux, Frankrijk en Spanje. Samen goed voor meer dan 1000 sportclubs, waar je als klant zelfstandig kan sporten of tegen een vergoeding groepslessen kan volgen. Voor een persoonlijkere ervaring is het ook mogelijk om een personal trainer of kinesitherapeut in te schakelen, verbonden aan Basic-Fit. In de clubs worden voedingsmiddelen en dranken verkocht via automaten; een extra bron van inkomsten. Ook advertenties in de club vullen de ontvangsten uit lidgelden aan.
Naast de fysieke locaties, biedt Basic-Fit ook een gamma digitale producten aan. Door de pandemie moesten clubs noodgedwongen sluiten, waardoor er extra werd ingezet op virtuele oplossingen voor klanten. Het bedrijf heeft een app voor workouts op afstand, voor het bijhouden van je voedingsconsumptie en nog enkele andere functionaliteiten. Op die manier kon de firma toch waarde toevoegen in tijden van onzekerheid.
Verdienmodellen
- Lidgelden uit abonnementen
- Personal trainers en fysiotherapeuten
- Verkoop drank- en voeding (automaten)
- Advertentie-inkomsten