Moët Hennessy Louis Vuitton SE (LVMH), wereldleider in luxegoederen, en Tiffany & Co., het internationale bedrijf voor fijne sieraden, kondigen vandaag aan dat zij een definitief akkoord hebben bereikt in de overname van Tiffany door LVMH tegen een prijs van 122,5 euro per aandeel in contanten. LVMH legt maar liefst 14,7 miljard euro neer voor de Amerikaanse juwelenmaker.
Wat gisteren nog een vermoeden was, is op maandagochtend beklonken. Het is de grootste overname van LVMH tot nog toe. Tiffany was lange tijd een zeer bekend bedrijf door onder meer de film ‘Breakfast at Tiffany’s’ en door de iconische blauwe verpakkingsdozen. Maar de laatste jaren vervaagde de allure een beetje.
Hoewel het bedrijf in de VS als een luxemerk bekend staat, had het niet echt een luxe-imago internationaal. De verkoop had ook te lijden onder de onrust in Hongkong en een daling van het toerisme in New York.
Sinds bekend raakte dat beide concerns een overname onderhandelden schoten de aandelen van Tiffany omhoog. Daardoor moest Bernard Arnault, topman van LVMH, zijn bod verhogen van 109 euro per aandeel naar uiteindelijk 122,5.
Arnaults conglomeraat LVMH is de leidende groep in de luxesector, met merken zoals Louis Vuitton en Christian Dior onder haar vleugels. De groep van de rijkste fransman handelt echter vooral in zogenaamde ‘soft luxe’, zoals handtassen, kleding en schoenen. Tiffany doet echter meer aan ‘harde luxe’, zoals diamanten en juwelen. Daarom is de overname een zeer mooie aanvulling voor de LVMH-groep, en kijken investeerders zeer geboeid naar de transactie.