Luxemerken lijden maar blijven voorzichtig optimistisch

China’s economische vertraging en een hardhandig optreden van Peking tegen het tonen van rijkdom eisen hun tol voor een aantal van ’s werelds beste luxemerken. LVMH, ’s werelds grootste luxegroep, zag de verkoop in Azië, exclusief Japan, met 14 procent dalen in de drie maanden tot eind juni. Deze daling is erger dan de 6 procent daling in het eerste kwartaal, meldt BBC. Het Parijse bedrijf is niet de enige, want veel van zijn concurrenten zien de verkoop in de op een na grootste economie ter wereld ook teruglopen.

Chinese shoppers hebben bezuinigd op dure aankopen en overheidscensors hebben sociale media-accounts gesloten van influencers die online pronkten met hun luxegoederen. Dit optreden heeft geleid tot een afname van het online tonen van rijkdom, wat een grote impact heeft gehad op de luxegoederenindustrie.

Ondanks de uitdagingen voor de luxegoederenindustrie blijft Bernard Arnault, voorzitter en chief executive van LVMH, voorzichtig optimistisch. “De resultaten over de eerste helft van het jaar weerspiegelen LVMH’s opmerkelijke veerkracht… in een klimaat van economische en geopolitieke onzekerheid,” zei hij. “Hoewel we waakzaam blijven in de huidige context, ziet de Groep de tweede helft van het jaar met vertrouwen tegemoet.”

Een moeilijke weg voor de boeg

De aandelen van LVMH zijn het afgelopen jaar met bijna 20 procent gedaald, een weerspiegeling van de uitdagingen waar het bedrijf voor staat. Andere spelers in de luxegoederenindustrie voelen echter ook de gevolgen van de dalende verkoop.

De verkoop van Burberry op het Chinese vasteland daalde met meer dan 20 procent ten opzichte van een jaar eerder. Swatch Group zag zijn omzet met 14,4 procent dalen in de eerste zes maanden van 2024, terwijl Richemont een omzetdaling van 27 procent rapporteerde in China, Hong Kong en Macau.

De luxegoederenindustrie staat voor grote uitdagingen nu Chinese shoppers bezuinigen op dure aankopen. Met een economische vertraging en overheidsmaatregelen tegen het tonen van rijkdom is het nog maar de vraag hoe de sector zich zal herstellen.

Key Takeaways

  • Luxemerken hebben het moeilijk door de economische vertraging in China en het optreden van de overheid tegen het tonen van rijkdom.
  • LVMH heeft een omzetdaling van 14 procent gezien in Azië, exclusief Japan.
  • Andere spelers op het gebied van luxegoederen, zoals Burberry en Swatch Group, hebben ook dalingen gemeld.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.