Burberry benoemt nieuwe CEO om groei luxemerk nieuw leven in te blazen

Burberry, de Britse luxegroep, heeft Joshua Schulman aangesteld als nieuwe CEO om de groei van het merk nieuw leven in te blazen. Schulman, een veteraan in de luxe-industrie, vervangt Jonathan Akeroyd, die deze functie twee jaar heeft bekleed.

De benoeming komt op een moment dat luxemerk Burberry waarschuwt voor de winst en het dividend schrapt. Hierdoor dalen de aandelen met 17 procent naar het laagste niveau in meer dan tien jaar. Het bedrijf staat voor grote uitdagingen in de luxesector, die de laatste tijd is vertraagd.

Slechts presterende luxeaandelen

Onder leiding van Schulman is Burberry van plan om zich meer te richten op een “meer vertrouwde” look voor zijn kernklanten. Terzelfertijd verhoogt het bedrijf ook de prijzen en positioneert het zich hoger in de markt. Deze strategie is bedoeld om te profiteren van de veerkracht van het hogere segment van de luxesector, dat minder last heeft gehad van de economische neergang.

Beleggers zijn echter nog steeds voorzichtig over de vooruitzichten van Burberry, gezien de problemen van het bedrijf in de afgelopen jaren. Het luxemerk zag zijn aandelenkoers de afgelopen vijf jaar aanzienlijk dalen, waardoor het de slechtst presterende luxeaandelen is.

Potentieel effect op banen

Analisten verwachten dat Burberry zijn strategie agressiever zal aanpassen onder leiding van Schulman. Sommigen onder hen hebben ook hun zorgen geuit over de mogelijke gevolgen voor de werkgelegenheid. Het bedrijf heeft al plannen aangekondigd om te zoeken naar kostenbesparingen en zal mogelijk een paar honderd banen schrappen in de Britse divisie.

Al met al betekent de benoeming van Burberry’s nieuwe CEO een belangrijk keerpunt voor het luxemerk, omdat het probeert zijn fortuin te herstellen en zich hoger in de markt te positioneren. Beleggers zullen de prestaties van het bedrijf onder leiding van Schulman echter nauwlettend volgen om te zien of deze inspanningen vruchten afwerpen.

Belangrijkste vaststellingen

1. Burberry benoemt nieuwe CEO Joshua Schulman om het merk nieuw leven in te blazen.

2. Het bedrijf waarschuwt voor winst en schrapt het dividend.

3. Burberry is van plan de markt op te zoeken en de prijzen te verhogen.

4. De luxesector heeft te maken met een vertraging.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.