Key takeaways
- Ondanks een ambitieus herstelplan blijven beleggers niet overtuigd van het vermogen van Lufthansa om haar prestaties te verbeteren.
- De bezorgdheid van beleggers komt voort uit de voortdurende uitdagingen op het gebied van kosten, arbeidsverhoudingen en de achterblijvende aandelenkoers van Lufthansa in vergelijking met haar Europese rivalen.
- Lufthansa heeft te maken met nieuwe risico’s, waaronder een afnemende vraag naar trans-Atlantische vluchten, mogelijke vertragingen bij de levering van nieuwe vliegtuigen en het uitblijven van oplossingen in loononderhandelingen.
Lufthansa staat onder druk van investeerders die nog steeds niet overtuigd zijn van het vermogen van de luchtvaartgroep om haar prestaties om te buigen, ondanks het ambitieuze plan van CEO Carsten Spohr voor 2026.
Sinds Spohr in 2014 het roer overnam, is de aandelenkoers van Lufthansa aanzienlijk gedaald ten opzichte van haar Europese rivalen. Ondanks een tijdelijke opleving in 2017 heeft de COVID-19-pandemie een klap uitgedeeld, en Lufthansa heeft moeite om het momentum terug te winnen.
Prestatiekloof
De prestatiekloof tussen Lufthansa en haar concurrenten is duidelijk. Hoewel de Lufthansa-aandelen de afgelopen zes maanden met 26 procent zijn gestegen, verbleken ze bij de stijging van 35 procent van IAG (het moederbedrijf van British Airways) en de indrukwekkende stijging van 44,6 procent van Air France-KLM. Beleggers wijzen op de huidige kosten- en arbeidsuitdagingen van Lufthansa als belangrijke factoren die hun vertrouwen en de winstmarges van de luchtvaartmaatschappij beïnvloeden.
Problemen aanpakken
Spohr implementeert maatregelen om die problemen aan te pakken, waaronder het schrappen van 4.000 administratieve banen over een periode van vijf jaar en het verwijderen van oudere vliegtuigen uit de vloot. Zijn doel is om tussen 2028 en 2030 een operationele marge van 8-10 procent te behalen, wat enige steun van investeerders heeft gekregen. Lufthansa is ook van plan om haar complexe structuur, die zes hubs en negen merken passagiersluchtvaartmaatschappijen omvat, te vereenvoudigen.
Opkomende wereldwijde uitdagingen, zoals een dalende vraag naar trans-Atlantische reizen, kunnen de plannen van Lufthansa echter bemoeilijken. Daarnaast vormen mogelijke vertragingen in de ontvangst van langverwachte Boeing-vliegtuigen door problemen met de toeleveringsketen en moeilijke onderhandelingen met de vakbonden verdere risico’s voor de ommekeerstrategie van het bedrijf. (jv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

