Key takeaways
- Lufthansa heeft een belang van 41 procent in Ita Airways verworven voor 325 miljoen euro.
- De Italiaanse overheid blijft meerderheidsaandeelhouder van de luchtvaartmaatschappij.
- Lufthansa moet landings- en opstijgrechten op de luchthavens van Rome en Milaan afstaan aan Easyjet.
De Lufthansa heeft een belangrijke stap in de richting van groei gezet door een belang van 41 procent te nemen in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Ita voor 325 miljoen euro. Deze stap, na jaren van onderhandelingen, markeert de eerste fase in een geplande volledige overname van Ita Airways in 2026.
Italiaanse regering behoudt meerderheidsbelang
Terwijl Lufthansa nu een minderheidsaandeel heeft, behoudt de Italiaanse regering voorlopig de meerderheid. De overeenkomst met de Italiaanse regering omvat twee opeenvolgende fasen waarin Lufthansa nog eens 90 procent kan verwerven en uiteindelijk de overname van Ita kan afronden, afhankelijk van het behalen van positieve financiële resultaten.
Voorwaarden opgelegd door EU
De Europese Unie heeft de overname goedgekeurd onder strenge mededingingsregels. Ita moest bepaalde landings- en opstijgrechten op de luchthavens van Rome en Milaan afstaan aan Easyjet, en passagiers die via hun hubs met IAG (British Airways, Iberia) en Air France reizen preferentiële aansluitingen bieden.
Lufthansa’s strategische stap
Deze voorwaarden zijn bedoeld om Lufthansa’s versterkte marktpositie binnen Europa te verzachten. Met de introductie van 27 nieuwe Easyjet routes naar verschillende Europese steden is het doel om Lufthansa’s dominantie te beperken en tegelijkertijd de concurrentie op de Italiaanse markt, waar Ryanair momenteel het grootste aandeel heeft, te stimuleren.
Managementteam
De Italiaanse regering, als vorige eigenaar van Ita, heeft een vijfkoppig managementteam voor de luchtvaartmaatschappij aangesteld voordat de investering van Lufthansa wettelijk is afgerond. Jörg Eberhart, Lufthansa’s Chief Strategy Officer en voormalig hoofd van Air Dolomiti, zal Ita leiden als Chief Executive Officer.
Toekomstplannen
Ita Airways, opgericht tijdens het hoogtepunt van de COVID-19 pandemie in 2020, voegt zich bij Lufthansa, Swiss, Austrian en Brussels Airlines als de vijfde geprivatiseerde staatsluchtvaartmaatschappij onder de paraplu van de Lufthansa Group. Ondanks het feit dat Ita sinds haar oprichting voortdurend verliezen heeft gerapporteerd, verwacht ze in 2024 operationele winst te boeken, net als in het voorgaande jaar.
Integratie in Star Alliance
Lufthansa streeft naar een soepele overgang voor bestaande Ita-klanten naar het Lufthansa Miles&More-programma. De integratie van Ita Airways in het Star Alliance netwerk wordt verwacht in 2026.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!