Luchthaven Berlin-Brandenburg wordt een tijdelijke opslagplaats voor dieselwagens van autobouwer Volkswagen. Dat heeft een woordvoerder van Volkswagen tegenover de Duitse zakenkrant Handelsblatt bevestigd. Met de samenwerking kunnen beide partijen een oplossing vinden voor een gedeelte van hun actuele problemen.
Volkswagen wordt immers geconfronteerd met strengere uitstoottesten voor dieselmotoren. Zolang de autobouwer niet kan aantonen dat zijn modellen aan die eisen voldoen, kunnen de auto’s niet worden verkocht. Anderzijds wacht parkeerinfrastructuur op Berlin-Brandenburg tot de nieuwe luchthaven van de Duitse hoofdstad zal kunnen worden geopend.
Dieselgate
Ook in Duitsland moeten auto’s vanaf begin september aan strengere Europese milieunormen voldoen. De Duitse transportautoriteiten moet voor vele modellen echter nog altijd een officiële goedkeuring verstrekken. Op die manier zouden volgens Volkswagen mogelijk 250.000 wagens vertraagd worden geleverd.
Volkswagen benadrukt dat de betrokken wagens aan de nieuwe uitstootnormen voldoen, maar daarvan van de Duitse autoriteiten nog geen officiële bevestiging te hebben gekregen. Daardoor wordt echter een voorraad opgebouwd van wagens die op een later tijdstip zullen worden verkocht. Om die vloot te kunnen parkeren, werd op de luchthaven Berlin-Brandenburg tijdelijke ruimte gehuurd. Er zou ook ruimte worden gezocht op andere luchthavens of op de terreinen van een aantal voormalige kazernes.
Naast dieselgate, dat bij Volkswagen zijn oorsprong vond, vormt luchthaven Berlin-Brandenburg Willy Brandt de grote smet op het blazoen van de hedendaagse Duitse economie. Berlin-Brandenburg moet de nieuwe hoofdstad van de Duitse hoofdstad worden.
Na de sluiting van Tempelhof, beschikt Berlijn nog over de luchthavens Tegel en Schönefeld. De capaciteit van die luchthavens voldoet echter niet meer aan de vereisten van de hedendaagse luchtvaart. Daarom werd tot de bouw van Berlin-Brandenburg Willy Brandt beslist.
De bouwwerken gingen twaalf jaar geleden van start. De luchthaven moest oorspronkelijk zeven jaar geleden zijn deurenhebben geopend, maar werd met allerlei technische problemen geteisterd.
Woestijn
Momenteel wordt gehoopt om Berlin-Brandenburg over twee jaar te kunnen openen. Volgens de eerste planning zou de bouw van de luchthaven 2,5 miljard euro kosten. Inmiddels is echter al een meervoud van dat budget geïnvesteerd. Met een verhuur van parkeerruimte aan Volkswagen kan een klein gedeelte van die financiële schade worden gerecupereerd.
Volkswagen moest drie jaar geleden toegeven in elf miljoen dieselwagens software te hebben gebruikt om de emissiewaarden van zijn dieselmotoren te manipuleren. Op die manier werden bij laboratoriumtests lagere emissiewaarden geregistreerd dan in het reële verkeer. Later zijn ook tegen Daimler en BMW verdenkingen gerezen.
Ook in de Verenigde Staten heeft Volkswagen bijna veertig sites gehuurd om auto’s tijdelijk op te slaan tot de emissie-problemen volledig zijn opgeklaard. Onder meer wordt gebruik gemaakt van een oud football-stadion in Detroit, een voormalige papierfabriek in Minnesota en terreinen in de woestijngebieden van Californië.