Key takeaways
- Geely, de Chinese eigenaar van Lotus, overwegt de sluiting van de fabriek in Hethel (Norfolk, Verenigd Koninkrijk).
- 1.300 banen dreigen te verdwijnen door mogelijke verhuizing van de productie naar de VS.
Lotus staat voor een ingrijpende koerswijziging. Moederbedrijf Geely bekijkt opties, waaronder de sluiting van de fabriek in Hethel en de verhuizing van de productie naar de VS. Een definitief besluit is nog niet genomen, maar de plannen zetten 1.300 Britse banen onder druk.
Britse auto-industrie in rep en roer
Het vooruitzicht van een vertrek uit het Verenigd Koninkrijk zorgt voor onrust in de Britse autosector. Opvallend, want toen Geely in 2017 een meerderheidsbelang in Lotus nam, benadrukte het nog het belang van Britse productie.
Productiestop en toeleveringsproblemen
Sinds half mei staat de fabriek in Norfolk stil. Officieel vanwege problemen in de toeleveringsketen en de hoge Amerikaanse importtarieven (25%) op auto’s. Volgens bronnen zou de fabriek al in 2025 kunnen sluiten.
Lotus werd in 1948 opgericht door Colin Chapman en bouwde een reputatie op met lichte sportwagens. Sinds de overname door Geely verschuift de aandacht naar China, waar elektrische modellen zoals de Eletre SUV worden gebouwd.
Meer focus op China
Geely wil de jaarlijkse productie verhogen tot 150.000 voertuigen tegen 2028. Het merendeel van deze productie vindt plaats in Wuhan, China. De Britse Lotus-activiteiten krijgen echter niet dezelfde investeringen als de Chinese tak.
Tarieven VS
De Amerikaanse tarieven op geïmporteerde auto’s dalen binnenkort van 25 naar 10 procent, dankzij de nieuwe handelsovereenkomst tussen de VS en het Verenigd Koninkrijk. Qingfeng Feng, CEO van Lotus Technology, zei dat het bedrijf actief onderzoekt om de productie naar de VS te verplaatsen. Dit moet de impact van de tarieven verminderen.