De Franse minister van Gezondheid Marisol Touraine zal op 17 juni de strengste wet op de sigarettenverkoop aankondigen in de EU. Volgens de Franse krant Le Figaro zal de minister sigarettenmakers verbieden hun merk op de verpakking te zetten en krijgen alle sigarettenpakjes dezelfde kleur, dezelfde maat en hetzelfde lettertype. Ook logo’s – een van de laatste marketingtools voor sigarettenmerken – zijn voortaan uit den boze. Marlboro, Camel of Gauloises… het onderscheid wordt onzichtbaar. Logo’s zouden vooral invloed hebben op vrouwen en jongeren.
Indien de maatregel wordt bevestigd is Frankrijk toch niet het enige land ter wereld met zulke strenge aanpak. In december 2012 introduceerde Australië gelijkaardige maatregelen. Sinds dan mogen sigaretten ‘down under’ geen logo’s meer mogen bevatten, noch merknamen of promoties.
De verpakking kreeg een olijfgroene kleur – de minst aantrekkelijke kleur voor rokers, blijkt uit onderzoek – terwijl de merknaam, in een gewoon enkelvoudig lettertype, wordt overtroffen door gezondheidswaarschuwingen en ellendige foto’s van rookgerelateerde aandoeningen.
Het aantal Australiërs dat rookt is sinds 2012 stabiel gebleven – een pakje kost dan ook meer dan 12 euro- , terwijl de sigarettensmokkel met 30% is toegenomen. Franse sigarettenmakers hebben zijn bevreesd voor soortgelijke gevolgen.