China, het grootste batterijproducerende land, deelde vorige week mee dat de referentieprijs van lithiumcarbonaat ongeveer 300.000 yuan (iets minder dan 41.600 euro per ton) bedroeg. Dat is een ongeveer zesvoudige stijging ten opzichte van januari 2021. En de prijzen zullen wellicht nog een tijdje hoog blijven. Dat schrijft financiële blog ZeroHedge, op basis van gegevens van persagentschap Bloomberg.
Lithiumprijzen bereiken nieuwe recordhoogtes: dit is waarom de markt nog een tijdje verhit blijft
Waarom is dit belangrijk?
Lithium is een van de essentiële bouwstoffen van de batterijtechnologie die elektrische voertuigen aandrijft. Deze moeten geleidelijk de verbrandingsmotoren gaan vervangen. Daar springen veel energiebedrijven op. Het lichtste metaal ter wereld wordt daarom vaak ‘het witte goud’ genoemd.“De stijgende prijzen komen op een moment dat makers van elektrische auto’s, zoals Tesla, een exponentiële groei melden in de VS, Europa en China”, weet ZeroHedge.
China
Volgens het onderzoeksbureau van Bloomberg werden er in 2021 wereldwijd ongeveer 5,6 miljoen elektrische auto’s verkocht, tegenover 3,1 miljoen modellen in 2020.
Die flinke stijging van de verkoop is te danken aan de toenemende vraag in China (zoals weergegeven wordt in de onderstaande grafiek).
Naarmate het aandeel van elektrische auto’s toeneemt, zal ook de vraag naar lithium stijgen: “Verdere verkopen van elektrische auto’s in 2022 zullen er alleen maar op wijzen dat de vraag naar lithium groter zal zijn dan de productie en dat de voorraden uitgeput zullen raken, waardoor de prijzen hoog zullen blijven”, concludeert ZeroHedge.
Geen crash
Gavin Montgomery, onderzoeksdirecteur batterijgrondstoffen bij adviesgroep Wood Mackenzie, oppert dat de lithiumprijzen dit jaar niet zullen crashen zoals in de voorbije jaren het geval was. “We gaan een soort nieuw tijdperk in voor de lithiumprijzen in de komende jaren, omdat de groei zo sterk zal zijn”, aldus Montgomery.
Het goede nieuws daarnaast is dat de accupakketten van elektrische wagens, lithium-ion-batterijpakketten, de afgelopen tien jaar betaalbaarder zijn geworden. In 2010 kostten de batterijpakketten nog 1.200 dollar (ong. 1.062 euro) per kilowattuur. Maar sindsdien zijn ze gedaald tot 132 dollar (bijna 117 euro) in 2021. Door de stijgende lithiumprijzen zou het tarief echter kunnen klimmen naar 135 dollar (bijna 120 euro) per kilowattuur in 2022.
In het licht van de groene energietransitie staat de batterij-industrie dus onder druk om nieuwe lithiumvoorraden veilig te stellen, en zo de prijzen van (accupakketten voor) elektrische wagens laag te houden.
Vraag naar metalen
Tot een jaar of vijf geleden kwam slechts een klein deel van de totale vraag naar metalen van de energiesector.
Maar in de komende twee decennia zal dat aandeel van de energiesector stijgen tot ruim 40 procent voor zeldzame metalen en koper, en tussen de 60 en 70 procent voor nikkel en kobalt. Voor lithium zal dat zelfs 90 procent zijn, raamde het Internationaal Energieagentschap (IEA).
En volgens de Franse econoom Emmanuel Hache zal de stijging van de grondstofprijzen (gelijk welke grondstof) onvermijdelijk gepaard gaan met de uitputting ervan.
(lp)