LinkedIn voor het eerst het meest door cybercriminelen geïmiteerde merk

Check Point Research (CPR) waarschuwt LinkedIn-gebruikers extra uit te kijken voor verdachte e-mails schijnbaar afkomstig van het zakelijke netwerk. Het CPR Brand Phishing Report rangschikt merken die hackers het vaakst imuteren om mensen te verleiden hun persoonlijke gegevens te delen. LinkedIn staat voor het eerst bovenaan deze lijst, met 52 procent van alle phishing-aanvallen wereldwijd.

Dat is een stijging van 44 procent ten opzichte van het vorige kwartaal toen LinkedIn op de vijfde plaats stond en bij slechts 8 procent van de phishing-pogingen betrokken was.

Bij een merk-phishingaanval proberen criminelen de officiële website van een bekend merk na te bootsen door een domeinnaam of URL en webpagina-ontwerp te gebruiken die bijna niet te onderscheiden zijn van de echte site.

LinkedIn haalde DHL in. WhatsApp behield zijn positie in de top tien en was wereldwijd goed voor bijna 1 op 20 phishing-aanvallen.

1. LinkedIn (52 procent)
2. DHL (14 procent)
3. Google (7 procent)
4. Microsoft (6 procent)
5. FedEx (6 procent)
6. WhatsApp (4 procent)
7. Amazon (2 procent)
8. Maersk (1 procent)
9. AliExpress (0,8 procent)
10. Apple (0,8 procent)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.