Microsofts LinkedIn schikt rechtszaak over advertentiecijfers

LinkedIn, een onderdeel van Microsoft, heeft ingestemd met een schikking van 6,625 miljoen dollar in een collectieve rechtszaak. Het bedrijf wordt ervan beschuldigd adverteerders te veel te hebben gefactureerd door de advertentiecijfers voor video op zijn platform op te blazen.

De voorlopige schikking werd ingediend in de federale rechtbank van San Jose, Californië en moet nog worden goedgekeurd door de Amerikaanse Magistrate Judge Susan van Keulen.

Inbegrepen auditmaatregelen

Als onderdeel van de schikking heeft LinkedIn ermee ingestemd om gedurende twee jaar redelijke inspanningen te leveren om een externe auditor in te huren om de advertentiecijfers te controleren. Dit komt nadat adverteerders LinkedIn beschuldigden van het opblazen van advertentiecijfers door het tellen van videoadvertentie “views” van de LinkedIn apps van gebruikers, zelfs wanneer video’s alleen buiten het scherm werden afgespeeld omdat gebruikers er voorbij scrolden.

De rechtszaak werd geleid door TopDevz uit Sacramento, Californië en Noirefy uit Chicago, en beweerde dat LinkedIn’s methoden voor het meten van advertentieweergaven gebrekkig waren. In november 2020 maakte LinkedIn bekend dat zijn ingenieurs softwarebugs op het platform hadden verholpen, die mogelijk hadden geleid tot te hoge kosten voor adverteerders. Het bedrijf verstrekte kredieten aan bijna alle getroffen adverteerders.

Schikking dekt Amerikaanse adverteerders

De schikking heeft betrekking op Amerikaanse adverteerders die tussen januari 2015 en mei 2023 advertenties op LinkedIn kochten. LinkedIn noch Microsoft hebben onmiddellijk gereageerd op verzoeken om commentaar op de schikking.

De winst van Microsoft bedroeg 66,1 miljard dollar in de negen maanden eindigend op 31 maart. LinkedIn is gevestigd in Sunnyvale, Californië, en Microsoft is gevestigd in Redmond, Washington.

Key Takeaways

LinkedIn is overeengekomen om 6,625 miljoen dollar te betalen om een class action rechtszaak te schikken.
– De schikking heeft betrekking op Amerikaanse adverteerders die tussen januari 2015 en mei 2023 advertenties op LinkedIn kochten.
– Als onderdeel van de schikking zal LinkedIn redelijke inspanningen leveren om gedurende twee jaar een externe auditor in te huren om de advertentiestatistieken te beoordelen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.