Lijken de zoekresultaten van Google en Amazon steeds minder accuraat? Big Tech doet het met opzet

Lijken de zoekresultaten van Google en Amazon steeds minder accuraat? Big Tech doet het met opzet
Getty Images

Google, Amazon en Meta saboteren bewust hun zoekalgoritmen en jagen kortetermijngrillen na om in de gunst te komen van beleggers op Wall Street.

De essentie: Gebruikers ervaren een verslechterende online ervaring, waarbij het browsen op het internet minder gebruiksvriendelijk is, het vinden van informatie ingewikkelder en socialiseren moeizamer.

  • De afgelopen jaren heeft de zoekmachine van Google in toenemende mate de neiging om gesponsorde advertenties en inhoud bovenaan de zoekresultaten te tonen, in plaats van artikelen die relevant zijn voor de zoekopdracht.
  • Facebook verdrinkt zijn gebruikers in golven van advertenties en branded content, in plaats van hen berichten uit hun vriendenkring te tonen – het oorspronkelijke doel van Mark Zuckerbergs sociale netwerk.
  • Amazon doet vrolijk mee: de “junkificatie” van de e-commercesite zorgt ervoor dat duizenden middelmatige producten en advertenties voorrang krijgen op kwaliteitsresultaten.

De oorzaken: Het fenomeen komt voort uit de groeiende voorkeur van Wall Street-beleggers voor Big Tech. Beleggers krijgen van techbedrijven voorrang op de kwaliteit van het geleverde product of de dienst, merkt Business Insider op.

  • De grootste techbedrijven worden “aangemoedigd om maximale groei na te jagen en niet om een database van tevreden klanten op te bouwen of om een duurzame ondernemingen te zijn”.
  • Deze evolutie is het meest duidelijk waarneembaar bij Meta zeggen deskundigen.
    • In de loop der jaren heeft het sociale netwerk zijn aantal gebruikers zien dalen, ten gunste van innovatieve nieuwe toepassingen zoals TikTok.
    • Maar in plaats van te proberen om mensen weer zin te laten krijgen om zijn producten te gebruiken, besloot het bedrijf om zich volledig op het metaverse te richten. Meta investeert grote sommen geld in het concept, dat de massa nog steeds niet aan lijkt te trekken.
    • Het doel van Zuckerberg met het metaverse: een soort “tweede internet” bezitten, waar gebruikers kunnen socialiseren, maar bovenal waar geld te verdienen valt. Het bedrijf investeerde vorig jaar ruim 13 miljard dollar in het idee.
  • Het resultaat is dat deze bedrijven hun kernproducten laten varen en op zoek gaan naar kortetermijntrends om een klapper te maken en de aandelenkoers te spekken.

Het voorbeeld van AI

De ontwikkeling van generatieve kunstmatige intelligentie en de explosie van ChatGPT beeldt deze evolutie richting kortetermijntrends goed uit.

  • Nog maar twee jaar geleden zette Microsoft groots in op het metaverse, maar een aantal jaren later zijn alweer duizenden mensen die aan het project werkten ontslagen. Het bedrijf richt zich nu vol overgave op AI, als nieuw baanbrekend product.
  • En ook Google wil op korte termijn voortbouwen op het succes van ChatGPT. Het bedrijf haastte zich om in februari een gedeeltelijke gebrekkige versie van zijn chatbot, Bard, uit te brengen: opnieuw won de reactie op de kortetermijntrend het van de kwaliteit.
  • Ook Meta kondigde vorige maand aan dat een nieuw opgericht team speciale “AI-tools” gaat ontwikkelen – wat de aandelen van het bedrijf een kleine opleving gaf.

Conclusie: Grote techbedrijven proberen niet langer voorop te lopen op het vlak van innovatie of productkwaliteit. Ze worden grotendeels gedreven door de wens om een populaire dienst te vinden waarrond reclame en betaalde abonnementen kunnen worden verkocht.

  • Deze focus op reclame en marktprestaties “bevordert de illusie van groei ten koste van echte ontwikkeling”, merkt Business Insider op.
  • En het lijkt zich uit te betalen: terwijl Mark Zuckerberg elk jaar miljarden dollars verbrandt aan zijn metaverse, zonder tastbare resultaten te genereren en de productervaring van Facebook de afgelopen tien jaar is verslechterd, lijken investeerders zich daar niets van aan te trekken.
  • In plaats daarvan profiteert de miljardair van wat hij “het jaar van de efficiëntie” noemt, maar de recente massaontslagen zullen waarschijnlijk leiden tot een verdere achteruitgang van de kwaliteit van het sociale netwerk.

(fjc)

MetaMicrosoft
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

05:00