Lidl Nederland wil ecologische voetafdruk verkleinen door niet langer groenten en fruit in te voeren met het vliegtuig: niets meer dan een marketingstunt?

Lidl Nederland heeft beslist om niet langer fruit en groenten in te voeren met het vliegtuig. De Nederlandse tak van de Duitse winkelketen wil zo zijn ecologische voetafdruk verkleinen. Tessa Avermaete, experte duurzame voeding aan de KU Leuven, merkt in een reactie tegenover het radioprogramma De Ochtend op dat de ecologische impact daarvan zeer beperkt zal zijn. “Winkelketens voeren bijna geen voeding in met het vliegtuig”, klinkt het.

Waarom is dit belangrijk?

Meer en meer bedrijven proberen op allerhande manieren hun ecologische voetafdruk te verkleinen.

De essentie: Lidl Nederland werkt aan een groener imago. Daarom zal de keten niet langer groenten en fruit met het vliegtuig invoeren. De Nederlandse afdeling van de keten treedt daarmee in de voetsporen van de Zweedse Lidl-winkels.

  • “Wij hebben ons gecommitteerd aan het halen van het Klimaatakkoord van Parijs. Dit besluit draagt bij aan onze duurzaamheidsdoelstellingen en past bij ons als duurzame, efficiënte en kostenbewuste organisatie”, klinkt het.
  • In een interview met Het Financieele Dagblad eerder deze week liet een woordvoerder van de keten weten dat de consumenten daar nauwelijks iets van zullen merken. Slechts een handjevol producten, waaronder aspergetips, sperziebonen en verse peulvruchten, worden met het vliegtuig vervoerd. “Nu we producten niet meer invliegen, zal het per product verschillen of we vanuit een andere plek kunnen halen en of deze per boot vervoerd kan worden”, zei de woordvoerder.
  • Het is nog niet duidelijk of de keten ook zo’n beslissing zal nemen voor de Belgische winkels.

Beperkte impact

Volgens Avermaete zal de ecologische impact van die maatregel eerder beperkt zijn. “Minder dan 0,2 procent van de voeding wordt met het vliegtuig getransporteerd”, zegt ze in een interview met het radioprogramma De Ochtend. Zo’n 70 procent van de groenten en het fruit wordt met boten vervoerd naar onze contreien.

  • “De impact van voedsel in het algemeen op de klimaatverandering is daarentegen wel groot. Een kwart van de CO2-uitstoot is gerelateerd aan voeding”, vervolgt ze. “Transport neemt daarvan minder dan 6 procent voor zijn rekening.”
  • Ze merkt op dat landbouw de grootste bijdrage levert aan de CO2-uitstoot van voeding.
  • Op vlak van duurzaamheid is het volgens haar belangrijker om na te gaan of het voedsel geproduceerd wordt op een plaats die daarvoor geschikt is. “Het is daardoor mogelijk dat voedsel dat bijvoorbeeld uit Marokko komt duurzamer is dan wat we zelf telen”, aldus Avermaete.

Hoe kunnen de ketens effectief hun ecologische voetafdruk verkleinen?

De experte adviseert supermarkten om een betere balans te vinden tussen dierlijke en plantaardige producten als ze hun klimaatimpact willen verkleinen. “Ik denk bijvoorbeeld aan acties waarbij klanten twee stukken vlees voor de prijs van één krijgen. Die prijs is geen correcte weerspiegeling van wat daarvan de impact is op het klimaat”, verduidelijkt ze. “Het zou daarom een goed idee zijn om promoties voor dergelijke producten af te schaffen.”

(bg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20