Lidl Ierland biedt klanten gratis menstruatieproducten aan vanaf mei

Supermarktketen Lidl Ierland zal vanaf volgende maand gratis dozen maandverband of tampons verstrekken aan meisjes en vrouwen. Dat bericht The Irish Times. Klanten zullen via een app toegang krijgen tot maandelijkse tegoedbonnen.

‘In de publieke sfeer bestaat er al lang een stigma rond menstruatie, vooral als je aan sport doet’, zegt Carla Rowe, een voetballer uit Dublin aan The Irish Times. De aanpak van Lidl zou volgens haar bijdragen tot meer bewustwording en steun voor vrouwen en meisjes die te maken hebben met menstruatiearmoede.

‘Herstellen van de waardigheid’

Menstruatiearmoede wordt gedefinieerd als het onvermogen om zich veilige, hygiënische sanitaire producten te veroorloven en wordt internationaal erkend als een gezondheids- en sociaal probleem.

Uit onderzoek van Plan International bleek dat bijna 50 procent van de Ierse meisjes tussen 12 en 19 jaar het moeilijk vond om voor maandverband te betalen. Een op de tien ondervraagden zei dat ze gedwongen waren ‘minder geschikt maandverband’ te gebruiken vanwege de hoge maandelijkse kosten. 61 procent van de Ierse tienermeisjes zou zich te veel schamen om over hun menstruatie te praten.

Claire Hunt, oprichtster van de liefdadigheidsorganisatie Homeless Period Ireland, zei dat geen enkele vrouw of meisje in Ierland zou moeten kiezen tussen zichzelf en hun gezin voeden of menstruatieproducten kopen.

Ze prees Lidl Ierland voor het ‘nemen van het voortouw bij het herstellen van de waardigheid’ van vrouwen in Ierland. Hunt hoopt dat er spoedig wetgeving zou worden ingevoerd om een einde te maken aan menstruatiearmoede in haar land.

200.000 euro

Volgens onderzoek van Caritas (katholieke internationale hulporganisatie) zou blijken dat een op acht Vlaamse vrouwen tussen 12 en 25 jaar soms niet genoeg geld heeft om maandverbanden of tampons te kopen. Eind vorig jaar maakte Belgisch minister voor Armoedebestrijding Karine Lalieux (PS) 200.000 euro vrij om menstruatiearmoede tegen te gaan.

(mah)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.