Lidl biedt klantenservice aan via WhatsApp

Geen spaghetti meer in de winkelrekken? Even een WhatsApp naar de klantendienst sturen. De Duitse supermarktketen start in Ierland met een proefproject waarmee ze ‘on-the-go-shoppers’ binnen de 30 minuten een antwoord beloven via WhatsApp.

De Duitse retailer Lidl rolt deze week in Ierland een chatservice uit via Whatsapp, ‘om een snel antwoord te bieden op dagelijkse vragen’, zo legt de keten uit aan de Ierse krant The Nationalist. Lidl richt zich met deze service op klanten die onderweg zijn naar winkel of al aan het shoppen zijn, en zullen binnen de 30 minuten een antwoord voorzien op vragen tijdens het boodschappen doen. Het gaat niet om een chatbot, maar ‘echte’ medewerkers die uw vragen beantwoorden.

Ierland als pionier

Het is niet de eerste keer dat Lidl gebruikmaakt van WhatsApp om klanten te woord te staan. Tijdens de eerste coronagolf in mei 2020 konden winkelaars via hetzelfde kanaal checken of het niet te druk was in bepaalde winkels. Naast deze nieuwe dienst laat de winkel weten dat de reguliere klantendienst voor minder urgente vragen via telefoon en e-mail beschikbaar blijft.

Ierland mag de spits afbijten bij dit experiment. Het land fungeerde eerder al als testlaboratorium, onder meer voor de digitale klantenkaart, of de eerste Lidl met een café. In Duitsland zelf is er sinds 2019 de chatbot LiA, die vragen over het assortiment in de winkel beantwoordt.

Lees ook:

Meer