Leveringen Airbus laten status-quo optekenen; bedrijf wil A220 op Chinese markt promoten

De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft tijdens de eerste helft van dit jaar 297 toestellen aan klanten afgeleverd. Dat cijfer is ongewijzigd tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft het bedrijf aangekondigd.

Airbus moet nog altijd afrekenen met knelpunten in de toeleveringsketens, maar anderzijds levert de Europese constructeur belangrijke inspanningen om zijn aanwezigheid op de Chinese markt verder te versterken.

Componenten

Uit het rapport van Airbus blijkt nog dat de constructeur tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 442 orders heeft ontvangen. Wanneer echter ook de ingetrokken orders in rekening worden gebracht, blijven er netto nog 259 bestellingen over. Maar ook dat betekent nog altijd een sterke stijging tegenover de eerste helft van vorig jaar, toen amper 38 orders konden worden gemeld.

Toch moet volgens Chloe Lemarie, analist bij consulent Jefferies, worden vastgesteld dat Airbus door moeilijkheden in de toeleveringsketen problemen ervaart om de oplopende productieplannen in concrete leveringen aan klanten om te zetten.

“Het bedrijf zal de activiteit tijdens de volgende zes maanden gevoelig moeten proberen op te drijven om alsnog zijn doelstellingen van 720 leveringen over het hele jaar te kunnen realiseren”, brengt Lemarie naar voor.

Analisten wijzen er wel op dat Airbus duidelijke inspanningen doet om zijn positie op de Chinese markt verder te versterken. Recent nog ontving de Europese constructeur van Chinese luchtvaartmaatschappijen een aantal grote orders en inmiddels wil Airbus zijn model A220 in het Aziatische land voor vluchten op korte afstanden promoten. Daarbij wordt vooral gemikt op leveringen aan kleine en middelgrote carriers.

De A220 was oorspronkelijk door de Canadese vliegtuigbouwer Bombardier ontworpen, maar werd nadien door Airbus overgenomen. In vergelijking met andere modellen van Airbus is de A220 ook van een aanzienlijk aantal Chinese onderdelen, afkomstig van een vijftiental lokale toeleveranciers, voorzien.

Dat is voor Airbus een extra reden om het toestel, dat honderd tot vijfhonderd passagiers kan vervoeren, op de Chinese markt te promoten.

Chinese klanten

Tot nu toe heeft Airbus voor het toestel ruim 740 orders van meer dan vijfentwintig klanten over de hele wereld ontvangen. Maar op de Aziatische markt heeft zich tot nu toe alleen Korean Air als klant gemeld. Het aantrekken van Chinese klanten zou voor Airbus dan ook een belangrijke verwezenlijking kunnen worden.

“In vergelijking met de Chinese Comac ARJ21 kan de A220 iets meer passagiers meevoeren”, merken de analisten op. “Anderzijds heeft het toestel een lagere capaciteit dan de A320 of de Boeing 737, maar kan wel een gepaste oplossing vormen voor carriers die weliswaar geen omvangrijke capaciteit nodig hebben, maar wel op een groot bereik rekenen.”

Airbus is ervan overtuigd dat de A220 bijzonder geschikt is voor de behoefte van Chinese carriers die zich vooral op binnenlandse of regionale vluchten concentreren. Momenteel produceert Airbus maandelijks zes exemplaren van het toestel, maar wil tegen het midden van dit decennium versnellen tot een productie van veertien exemplaren per maand.

China is voor Airbus in de burgerluchtvaart de grootste markt van de wereld. Chinese klanten vertegenwoordigden meer dan 20 procent van de totale leveringen die Airbus vorig jaar kon melden.

Meer