Leidt ‘halvering’ prijs tot FOMO-effect bij beursgang Club Brugge?

Hoe groot is de angst om een opportuniteit te missen – kortweg FOMO of ‘fear of missing out’ – bij de Club Brugge-supporters die overwegen om aandelen te kopen van hun club in de aanloop naar de beursgang? Dat is een cruciale vraag in de laatste rechte lijn naar de eerste beursnotering van blauw-zwart.

Nog tot donderdagochtend kunnen particuliere beleggers intekenen op de aandelen die Club Brugge te koop aanbiedt in de aanloop naar de eerste beursnotering. Die is normaal gezien vrijdag, tenzij de intekenperiode verlengd wordt. Club Brugge maakte vorige week bekend dat een aandeel tussen de 17,5 en 22,5 euro kost. Dat komt in het midden van die vork neer op een marktwaarde van 229 miljoen euro.

Begin maart circuleerden nochtans nog waarderingen boven 500 miljoen euro en zelfs 600 miljoen euro. Dat deed toch de wenkbrauwen fronsen, want daarmee zou Club Brugge ongeveer evenveel waard zijn als Borussia Dortmund (beurswaarde 500 miljoen euro). De Duitse topclub, nummer 12 op de Europese clubranglijst, heeft een veel groter stadion (ruim 80.000 zitjes) en heeft met Erling Haaland een van dé voetbalsensaties van het moment in de rangen. Club Brugge staat pas 41ste in de Uefa-ranglijst. Nog een vergelijkingspunt: bij de overname van AS Roma (Uefa-ranking: 16) door de Amerikaan Daniel Friedkin vorig jaar werd de Romeinse club op 682 miljoen euro gewaardeerd.

Van 400 miljoen naar 229 miljoen

De waardering die midden maart evenwel het meest circuleerde, was 400 miljoen euro. Ook in de wandelgangen van Club Brugge werd dat bedrag, op basis van de rapporten van de begeleidende banken, als ‘realistisch en in het midden van de vork’ bestempeld. Het had wel willen zeggen dat Club ruim een derde meer waard was als Ajax Amsterdam (Uefa-ranking: 17), dat circa 291 miljoen euro waard is op de beurs. Nochtans wordt Ajax zowel sportief (meer Europese successen) als commercieel (bekender wereldmerk, modern stadion) door de meeste waarnemers een trapje hoger ingeschat.

De uiteindelijke lagere waardevork waarmee Club naar buiten kwam, tussen 200 miljoen en 258 miljoen euro, strookt met die logica. Het is overigens nog steeds fors meer dan Olympique Lyon. De Zuid-Franse club (Uefa-ranking: 19) is 139 miljoen euro waard op de beurs. Maar het betekent wel zowat een halvering tegenover de waarderingen die eerder circuleerden. Waarom nam Club Brugge die drastische beslissing?

Psychologisch spel

Onder analisten circuleren twee theorieën. Volgens sommige waarnemers zit daar een bewuste communicatiestrategie achter. Door eerst een officieuze hoge prijs in de markt te zetten – die bovendien verantwoord wordt door berekeningen van bankiers – en in de definitieve fase een veel lagere, krijgen potentiële beleggers de indruk dat ze een koopje kunnen doen. Dat psychologische effect kan twijfelende retailbeleggers, en misschien ook professionele beleggers, over de streep trekken. Het FOMO-effect speelt des te sterker, omdat uit discussiefora blijkt dat veel supporters een belegging in ‘hun’ Club overwegen. De emotionele band bij een belegging in een voetbalclub is groter dan normaal.

De tweede theorie is dat grote beleggers zich toch vragen hebben gesteld over de aanvankelijke officieuze prijs van 400 miljoen euro. ‘De prijszetting gebeurt na de eerste feedback van investeerders. Dat de prijs zo ver gezakt is, betekent ook wel dat veel investeerders hebben gezegd dat de initiële prijs te hoog was’, zegt een analist.

Een voetbal-aandeel geldt sowieso al als een hoogrisicobelegging. Bij Club Brugge komt daar nog bij dat de timing van het commercieel zo belangrijke nieuwe stadion onzeker is. Doordat de hoofdaandeelhouders rond Bart Verhaeghe dubbele stemrechten krijgen en zo hun beslissingsmacht betonneren, kunnen grote beleggers ook maar beperkt mee het beleid van de club bepalen.

Uniek in België

Een waardering van circa 229 miljoen euro is sowieso ongezien in het Belgische voetbal. Bij de overname van Sporting Anderlecht (Uefa-ranking: 62) door Marc Coucke eind 2017 werd paars-wit op 80 tot 85 miljoen euro gewaardeerd. Dat betekent dat Club Brugge bij de beursgang zowat drie keer hoger ingeschat wordt dan zijn aartsrivaal toen. Al is er wel omzichtigheid geboden bij de vergelijking. Een beursgang is een heel ander proces dan een bilaterale verkoop. Dat bleek bij de verkoop van Standard Luik (Uefa-ranking: 65) in 2015. Bruno Venanzi betaalde toen circa 30 miljoen euro voor de Luikse club. De vorige eigenaar, Roland Duchâtelet, haalde vlak voor de overdracht nog 10 miljoen euro uit Standard, onder meer om de prijs voor Venanzi behapbaar te maken.

Volgens de aangekondigde timing bepaalt Club Brugge donderdag de definitieve startprijs. Een dag later kan het spel van vraag en aanbod op de beurs beginnen. (wdm)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.