Leidinggevende moet oppassen voor saboterende medewerker

Leidinggevenden moeten oppassen voor saboterende medewerkers. Onterecht worden managers in de literatuur vaak neergezet als incompetent, terwijl medewerkers geportretteerd worden als competente en ontvankelijke individuen die te lijden hebben onder hun baas. In deze zienswijze wordt sabotage vaak gedefinieerd als een reactie op de manager.

In werkelijkheid komt die sabotage veelal voort uit de medewerker(s) zelf en is deze bewust of onbewust. Dit stellen onderzoekers van het IMD te Lausanne die beargumenteren dat het verrassend eenvoudig is voor een individu of zelfs voor een groep iemand die een goede baas is in te schatten als een slechte baas en daarmee een neerwaartse spiraal in gang te zetten. Er zijn twee vormen van sabotage: de passieve en de actieve provocatie. Bij de passieve provocatie zijn medewerkers die hun baas incompetent vinden weinig open over problemen en minder bereid de baas om hulp te vragen. Dit gebrekkige contact geeft de baas minder inzicht in de problemen die spelen. Bij actieve provocatie wordt de baas `getest`.

Managers kunnen zich te weer stellen tegen deze aanvallen door vroegtijdig te investeren in medewerkers, vroegtijdig in te grijpen, de situatie te begrijpen en aandacht te geven aan het eigen gedrag.

[bronn: Management Executive]

 

Meer